Alle over 18 år får tilbud om oppfriskningsdose

- Vaksinasjon er fremdeles helt sentralt for å håndtere koronapandemien, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol i en pressemelding i forrige uke. Senja kommune tilbyr nå oppfriskningsdose – 4. vaksinedose mot covid-19 – til alle over 18 år.

Helse- og omsorgsdepartementet går ikke ut med en ren anbefaling, men åpner altså for at alle som er over 18 år kan få en 4. dose.

Fra før har personer over 65 år i Senja kommune, samt personer yngre enn 65 år som er mer utsatt for alvorlig sykdomsforløp av covid-19, blitt anbefalt oppfriskningsdose.

Senja kommune tilbyr ny oppfriskningsdose til alle personer over 18 år.

Ved å gi tilbud om vaksine til flere, er vi bedre forberedt om smittesituasjonen skulle forverre seg fremover. Covid-19-vaksinene beskytter godt og lenge mot alvorlig sykdom.

Vaksinering mot covid-19 er gratis.

Hold deg hjemme om du er syk

Er du syk skal du holde deg hjemme til du føler deg bedre. Det er samme råd som har vært siden februar, og gjelder uansett om du tester deg for korona eller ikke.

Både FHI og Helsedirektoratet har informert om at det ikke er aktuelt med inngripende tiltak, slik vi hadde under pandemien.

Mer info om koronavaksinering - Senja kommune