Grønn bølge over Senjaregionen

Reiselivsbedrifter i Senja og Dyrøy jobber seriøst og systematisk med miljø og bærekraft. Et stort antall reiselivsbedrifter har nå blitt sertifisert, gjennom den internasjonalt anerkjente miljøsertifiseringen Green Key.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Og enda flere har startet prosessen og jobber mot sertifisering.

Green Key er reiselivets miljømerke og er per i dag en av de største globale miljøsertifiseringsordningen for overnattingssteder.

- Det er ikke tilfeldig at mange bedrifter i Senjaregionen jobber med dette samtidig, forteller Julie Lauritzen, prosjektleder, Visit Senjaregion.

Det går en grønn bølge over reiselivsbransjen og kommunene, og bedriftene heier på hverandre, smiler hun.

Reiselivets miljømerke

- At stadig flere reiselivsbedrifter ser verdien i en grønn sertifisering og tilbyr et enda mer bærekraftig produkt til gjestene sine, er både smart og lønnsomt , sier Julie Lauritzen.

Dette passer også veldig godt inn i arbeidet destinasjonen har satt i gang, for å oppnå merket for Bærekraftig reisemål, fastslår hun.

Miljøsertifiseringen er anerkjent og støttet av United Nations World Tourism Organisation (UNWTO) og  FNs miljøprogram (United Nations Environmental Programme - UNEP).

Det er den eneste miljøsertifiseringsordningen rettet mot bedrifter i Norge, som har oppnådd utmerkelsen GSTC Recognised.

I kø for å bli sertifisert

For å bli Green Key-sertifisert, må bedriften leve opp til en rekke kriterier innen blant annet miljøledelse, vann, avfallshåndtering, energi, innkjøp, mat, personalinvolvering, innkjøp og gjesteinformasjon.

Bedriftene som har blitt Green Key-sertifisert i Senja- og Dyrøyområdet de siste årene, er Skrolsvik Kystferie, Norwegian Wild AS, Senja Fjordhotell, Senja Arctic Lodge AS, Basecamp Senja AS, Mefjord Brygge AS, Camp Solbergfjord og Dyrøy Holiday AS.

I tillegg til disse bedriftene er enda flere bedrifter nå i prosess, med å søke om sertifisering.

Skrolsvik Kystferie var den aller første bedriften som allerede i 2019 satt i gang arbeidet. Alle foto: Visit Senjaregion.

- Vi valgte å bli sertifisert siden vi jobber aktivt med miljø og bærekraft, sier Magnus Torgersen ved Skrolsvik Kystferie.

Green Key og deres omfattende kriterier ble et flott hjelpemiddel for oss, både for kvalitetssikring og for å informere videre, fortsetter Torgersen. Og sertifiseringen retter seg mest spesifikt mot overnattings og opplevelses bedrifter.     

Bevisstgjør både ansatte og gjester

- Som eiere av Senja Fjordhotell ønsket vi å være med på arbeidet, for et bedre miljø i vår bedrift, sier Berit Wilsgård Olsen ved Senja Fjordhotell.

Det å ta sertifisering i Green Key bevisstgjør både oss og våre ansatte. Og det vil forhåpentligvis bli lagt merke til av gjestene våre, sier Wilsgård Olsen.

Vi skal tilrettelegge, slik at gjestene også får delta på denne miljøforbedringen.

Senja Fjordhotell i Frovåg.

- Da vi bestemte oss for å sertifisere bedriften, gjorde vi grundige undersøkelser for å se hvilken ordning som kunne passe best,  forteller Tommy Schanke Hansen, daglig leder og eier av Mefjord Brygge - en reiselivsaktør som driver med overnatting, restaurant, kurs/konferanse og ulike aktiviteter, med besøkende fra hele verden.

- Etter undersøkelser og diskusjoner internt i bedriften, ble vi alle enige om at det var Green Key som ville være den rette veien å gå for oss. Det valget er vi fornøyde med, konstaterer Tommy Schanke Hansen.

- Etter undersøkelser og diskusjoner internt i bedriften, ble vi alle enige om at det var Green Key som ville være den rette veien å gå for oss. Det valget er vi fornøyd med, sier Tommy Schanke Hansen, Mefjord Brygge.

- Jeg er kjempeimponert over hvordan alle bedriftene som nå har blitt sertifisert, lenge har drevet på en bærekraftig måte med stor respekt for naturen og omgivelsene.

Marit Kjellesvik, Green Key-koordinator

De har gått grundig til verks for å kartlegge egen belastning på miljø og klima, har tatt grep og gjennomført tiltakene som trengs, for å oppfylle kravene våre, poengterer Marit Kjellesvik. Dette er bra!

- Det var veldig lærerikt å jobbe med hele prosessen i Green Key. Vi ble enda mer fokusert på energi- og vannforbruk, i tillegg til mange andre tiltak som er iverksatt. Marit, i Green Key var hjelpsom underveis, sier Trude Mørkved ved Basecamp Senja. Fv. Dag Erlend Strømholt og Trude Mørkved, Basecamp Senja.

Selve arbeidsprosessen var ganske omfattende og mange relevante områder hadde forbedringspotensial. Alt fra vaskemidler til etablering av gode og bedre rutiner, forklarer Mørkved.

- Jo flere som sertifiserer seg til en grønnere hverdag, jo bedre innhold vil Visit Senjaregion få som sertifisert bærekraftig reisemål, påpeker hun.

Vi anbefaler alle gode kollegaer i Senja til å sertifisere seg.

Fakta om Green Key

  • Green Key er reiselivets miljømerke og er per i dag en av de største globale miljøsertifiseringsordningen for overnattingssteder. De har til hensikt å fremme bærekraftig turisme, samt å bidra til å forebygge klimaendringer ved å belønne og støtte virksomheter som gjennomfører positive miljøtiltak.

  • Miljøsertifiseringen er anerkjent og støttet av United Nations World Tourism Organisation (UNWTO) og  FNs miljøprogram (United Nations Environmental Programme - UNEP), og er den eneste miljøsertifiseringsordningen rettet mot bedrifter i Norge, som har oppnådd utmerkelsen GSTC Recognised.

  • Green Key har som mål å endre praksis og adferd hos reiselivsaktører, inkludert gjester, bedrifter, myndigheter og lokalsamfunn, i bærekraftig retning. Dette gjennom å øke bevisstheten blant både ansatte og gjester ved å fremme bærekraftige rutiner og bruk av teknologi og ved å støtte opp under miljøvennlige og ansvarlige bedrifter, redusere energibruk og ressursforbruk. 
  • Miljøsertifiseringen er anerkjent og støttet av United Nations World Tourism Organisation (UNWTO) og  FNs miljøprogram (United Nations Environmental Programme - UNEP), og er den eneste miljøsertifiseringsordningen rettet mot bedrifter i Norge som har oppnådd utmerkelsen GSTC Recognised.
  • FEE Norway lanserte i tidlig i 2015 Green Key programmet i Norge. Ordningen er nå i sterk vekst og en rekke store hoteller, kjeder, campingplasser og mindre overnattingssteder jobber for å oppnå denne internasjonalt anerkjente miljøsertifiseringen, som også er nasjonalt forankret.