SMS-varsling ved hendelser

SMS-varsling ved hendelser

Senja kommune varsler innbyggere om akutte hendelser via SMS. Varsel sendes ut til de som oppholder seg i det geografiske området meldingen gjelder. 

Dersom det skjer hendelser som påvirker kommunens tjenestetilbud innenfor området du bor eller oppholder seg i Senja vil du få SMS-varsel. Det kan for eksempel være ved kortvarig stenging av vanntilførsel i forbindelse med vedlikehold, evakuering eller andre forhold som krever rask informasjon. 

Ditt telefonnummer må være registrert på riktig adresse

For å kunne motta SMS som gjelder i områder hvor du bor/har adresse i kommunen, må ditt mobiltelefonnummer være registrert på din bostedsadresse. Det kan hende du ikke mottar SMS-varsler fra oss dersom du for eksempel:

  • Har flytta til Senja, men fortsatt er folkeregistrert på din hjemstedsadresse
  • Har mobiltelefon dekket gjennom din arbeidsgiver
  • Har hemmelig nummer

For å sikre at du mottar varsler fra kommunen bør du derfor sjekke og eventuelt oppdatere din oppføring i varslingssystemet.

Slik sjekker og eventuelt endrer du oppføring

Du kan sjekke og eventuelt endre eller legge til oppføring/adresse i varslingsregisteret. Det kan du gjøre i lenken under:

Servicevarsling.no - Innbyggerportal

OBS - for å logge deg inn må du ha telefonen du vil motta på SMS på tilgjengelig. Klikk på knappen «Sjekk din oppføring» og følg instruksjonene på nettsiden. Du kan velge å logge deg inn som privatperson eller som kontaktperson for bedrift.

Du vil få tilsendt en pin-kode på SMS som skal brukes som autentisering, og du må derfor ha mobiltelefonen din i nærheten. 

Når du er logget inn kan du enkelt redigere din egen oppføring og registrere ditt telefonnummer på din boligadresse-, jobb-, hytte-, fritidsboligadresse.

Du kan også registrere deg for å få varsler for adressen tilhørende personer du har et omsorgsforhold til, for eksempel eldre slektninger. 

OBS - Sjekk også at den lille boksen i adressefeltet «Deaktiver varsler» ikke er huket av. Dersom denne boksen er huket av vil du ikke motta SMS-varsel fra oss. Sørg også for at opplysninger i Folkeregisteret og Altinn/DIFI kontaktregister til enhver tid er oppdaterte og korrekte.

Har du hemmelig nummer?

Hvis du har hemmelig nummer vil du i utgangspunktet ikke motta varsel. Dersom du likevel ønsker å motta SMS-varsel fra kommunen kan du endre dette inne på nettsiden Servicevarsling.no, som du finner lenke til i avsnittet over. Da registrerer du deg gjennom å krysse av i ruten for «Skjult navn».

Andre årsaker til at du eventuelt ikke mottar SMS

Varslingssystemet henter opplysninger fra flere ulike offentlige registre. Du må derfor sørge for at disse er oppdaterte for deg eller virksomheten du representerer. Her er en oversikt over offentlige registre hvor systemet henter opplysninger fra: 

  • Folkeregisterdata (enkeltpersoner)
  • Altinn/DIFI kontaktregister (enkeltpersoner)
  • Næringsdatabasen/Brønnøysundregister (virksomheter)
  • Eierregisteret fra Statens Kartverk (bolig + hytte/fritidseiendom) for privatpersoner
  • CDM.ums.no, som er egenregistrerte oppføringer (enkeltpersoner og bedrifter)

Andre årsaker til at du ikke mottar SMS kan for eksempel være: 

  • Du har registrert seg mot all informasjon på nett (se avsnittet under om sletting av informasjon).
  • Du er under 16 år
  • Du er folkeregistrert i en annen kommune
  • Du har glemt å melde flytting

Hvis du har behov for veiledning om tjenesten kan du kontakte servicevarslingens kundeservice. Se lenken under for informasjon: 

Servicevarsling.no - Kontakt

Ved større ulykker i kommunen gir vi informasjon i flere kanaler i i tillegg til SMS-varsel, som på kommunens nettsted, Facebook-side, og gjennom lokale medier.

Sletting av kontaktinformasjon

Det er også mulig å reservere deg, eller slette din kontaktinformasjon fra kontakt- og reservasjonsregisteret. Det betyr også at muligheter for digital pålogging til offentlige tjenester blir begrenset. For å lese mer om sletting av kontaktinformasjon, se lenken under: 

Norge.no - slett kontaktinformasjon