Kunnskapsprøve for salg og skjenkebevilling

Det er to ulike kunnskapsprøver. En for salgsbevilling i butikk, en for skjenkebevilling på restaurant/bar/pub. Alle kan ta kunnskapsprøven. For å være styrer eller stedfortreder må du ha bestått kunnskapsprøven, og ha fylt 20 år.

Hvor og når tar du prøven?

Kunnskapsprøver tas på rådhuset på Finnsnes, Rådhusveien 8, 9300 Finnsnes. Kommunen setter opp prøve etter behov fra deltakere. Du kan også ta prøven i andre kommuner.

Gjennomføring av prøven

• Du melder deg på til kunnskapsprøve i i elektronisk skjema som du finner lenger ned på denne siden. Når vi har mottatt påmeldingen vil en saksbehandler kontakte deg, slik at dere kan avtale tidspunkt for prøve. Du kan også ta kontakt med kommunen selv etter at skjema for påmelding er sendt inn.
  • Det koster 400 kroner å ta prøven. Betaling gjøres på forhånd til: Senja kommune, Rådhusveien 8, 9300 Finnsnes. Kontonummer: 1506 262 1947. Merk innbetalingen med: Kunnskapsprøve
  • Om du ikke har mulighet til å betale på forhånd er det mulig å gjøre det også i servicetorget på rådhuset når du tar prøven.
  • Hvis du betaler på forhånd må du huske å ta meg deg kvittering fra banken når du kommer til rådhuset for å avlegge prøven.
  • Ta med deg gyldig legitimasjon til prøven (som pass, førerkort ellet bankkort med bilde).
  • Prøven er en flervalgsprøve på 60 minutter. Du må svare riktig på 24 av 30 spørsmål.
  • Prøven avlegges på norsk. Det er ikke anledning til å ha med tolk. Det er lov å ta med ordbok.

Tilrettelegging ved spesielle behov

Dyslektikere kan avlegge kunnskapsprøve muntlig. Dette krever legeattest. I påmeldingsskjema må du krysse av hvis du trenger slik tilrettelegging, og på prøven må du ta med deg legeattesten.

Hvis du har andre utfordringer tilrettelegger vi så langt det lar seg gjøre. I så fall krysser du av for dette i påmeldingsskjema, så vil vi kontakte deg for avklaring når vi planlegger prøven.

Påmelding til prøven

Påmelding til kunnskapsprøve er bindende og gjøres i det elektroniske skjema i boksen under. Når skjema er sendt inn og registrert hos oss vil du få en bekreftelse fra saksbehandler. Når du er klar til å gå opp til prøven gir du saksbehandler beskjed, og sammen avtaler dere tidspunkt.

Hvis du heller ønsker å fylle ut skjema for hånd og sende eller levere det til kommunen, bruker du skjema i lenken under. Det sendes til kommunens postadresse; Senja kommune Pb. 602, 9306 Finnsnes. Eller på e-post til adresse: post@senja.kommune.no Innlevering gjøres eventuelt på rådhuset.

Påmeldingsskjema kunnskapsprøve Senja (PDF, 125 kB)

Husk å ta meg deg kvittering fra banken når du kommer til rådhuset for å avlegge prøven.

Hva er pensum?

• Pensum for salgsbevilling: Kunnskap om alkohollovens kapitler 1,3,7,8 og 9 og alkoholforskriftens kapitler 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11 og 14.
  • Pensum for skjenkebevilling: Kunnskap om alkohollovens kapitler 1, 4, 5, 7, 8 og 9 og alkoholforskriftens kapitler  1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, og 14.

I lenken under finner du alkoholloven på nettsiden Lovdata.no:

Lovdata.no - Alkoholloven

Boken "Kunnskapsprøven i alkoholloven" inneholder det du trenger å vite før du gjennomfører kunnskapsprøven i alkoholloven for salgsbevilling og for skjenkebevilling. Boken kan kjøpes på nettsiden Vinn.no i leken under:

Vinn.no - Kunnskapsprøven i alkoholloven

Prøvebevis

Alle som består kunnskapsprøve får et prøvebevis, som det er viktig å ta vare på. Dette er dokumentasjon på at du har nødvendig kunnskap om alkohollovgivningen. Beviset er gyldig på ubestemt tid. Det sendes til Altinn.

Altinn-no - Logg inn

Spørsmål?

Hvis du har spørsmål om kunnskapsprøve kan du kontakte vårt servicetorg på telefonnummer: 77 87 10 00 innenfor åpningstid.