Asfaltering av Fv. 862 Mefjordbotn-Senjahopen fra 7. august

I Senja er det pågående oppgradering av tuneller og veier. Fra mandag 7. august starter entreprenør Peab asfaltering av Fv.862 Senjahopen-Mefjordbotn, som medfører stenging, melder Troms og Finnmark fylkeskommune.

Arbeidet beregnes å vare fram til 1. september, om alt går etter planen.

• Arbeidet vil pågå mandag-torsdag kl.10.00-22.00, med gjennomslipp av biler begge veier kl.16.30. Omkjøring via Fv. 86, når stengt.
  • Blålysetater på uttrykning slippes igjennom fortløpende.

Oppdatert trafikkinformasjon finner du hos Statens vegvesen, som har ansvar for informasjon om veiarbeid.

Store forbedringer på vei og tuneller

- Vi er glade og takknemlige for at Troms og Finnmark fylkeskommune er i gang med en rekke veiprosjekter i Senja, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Fylkesveien som nå skal asfalteres er rundt 15 km, hvorav 14 km får dobbelt asfalt.

Her er ordføreren og hilser på i forbindelse med utvidelse av veien til Husøy. Foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune,

Når arbeidet er ferdig, har store deler av veistrekning fra Senjahopen til Finnsnes fått et stort løft, med ny asfalt de siste årene, sier han.

I tillegg planlegges også tiltak fra Lysnes-krysset til Gibostad i høst.

Høysesong for reiselivsnæringen

- Det er imidlertid høysesong for reiselivsnæringen, som blir berørt av asfalteringsarbeidet de neste ukene. Jeg har forståelse for at dette skaper utfordring for dem spesielt, sier Tom-Rune Eliseussen.

Men vi har god dialog med reiselivsnæringen i Senja, fylkeskommunen, fylkestrafikk og entreprenør, for å tilpasse gjennomslipp av biler for innbyggere og reisende. Spesielt relatert til flere av fergeavgangene til og fra Senja i tillegg til gjennomslipp på ettermiddagene.

Dette ivaretar forhåpentligvis både innbyggere og reiselivsnæringen bedre enn i fjor, sier han.

Det er fortsatt pågående arbeid med Fv. 862 Geitskartunellen på natt.

Troms og Finnmark fylkeskommune vil sørge for informasjonsskilt på norsk og engelsk på strategiske steder - bl.a. på infotavler ved Skaland og Silsand -  fergekai og ferger med ankomst Gryllefjord og Botnhamn.

Informasjon per 4. august

STENGT VEG 7. august – 1. september 2023

Fv. 862 Senjahopen-Mefjordbotn stengt fra mandag til torsdag kl. 10.00- 22.00 på grunn av asfaltering. Gjennomslipp kl. 16.30. Omkjøring via Fv. 86.

CLOSED ROAD August 7 – September 1, 2023

Fv. 862 Senjahopen-Mefjordbotn is closed from Monday to Thursday from 10 AM-10 PM due to asphalt works. Pass through at 4.30 PM. Detour via Fv. 86.

Informasjonsplakater på norsk og engelsk