Fiberutbyggingen på Sør-Senja avsluttet

Telenors utbygging av fiber på Sør-Senja, er ferdigstilt ut ifra kontrakten som ble inngått med kommunen. I forrige uke var det offisiell overlevering.

Bakgrunn

Tranøy kommune lyste i 2019 ut anbud om å bygge ut fibernett på Sør-Senja. Telenor vant anbudet og i desember 2019 ble kontrakt om utbygging signert av daværende ordfører Jan-Fredrik Jensen.

Kommunens bidrag i utbyggingen var ett tilskudd på totalt 1,5 mill. kroner. Telenor skulle gjennomføre utbygging av høyhastighets fiberbredbånd i området Stonglandseidet, Rødsand, Å, Skrolsvik og Valvåg.

Markerte ferdigstilling

Kart utbygging Sør-Senja Senja kommune overtok ansvaret for den kommunale oppfølgingen av prosjektet, og våren 2020 kom arbeidet i gang. Husholdninger, fritidsboliger og bedrifter i utbyggingsområdet er koblet på nytt fibernett under utbyggingen. Av 526 adressepunkter i området, har 312 kunder bestilt tilkobling.

Arbeidet er nå avsluttet, og dette ble markert med en samling der sentrale aktører og bidragsytere i prosjektet hadde en gjennomgang og evaluering.

Prosjektleder hos Telenor, Rune K. Myrland fortalte under overleveringen at spesielt Covid-19 satte begrensninger for fremdriften. Dette gjaldt både i salgsprosess, der muligheten for dørsalg og folkemøter var fjernet, samt utfordringer knyttet til karantenetid for utenlandsk arbeidskraft.

- I sum av det som er nevnt ovenfor har prosjektet blitt forsinket med 4 måneder i forhold til kontrakt. Dette har kommunen vist forståelse for slik at endringsfrist har blitt godkjent uten dagbøter, forklarte Myrland under sin redegjørelse.

Fortsatt mulig å koble på kunder

Nordix Data har utført selve utbyggingen, og Georg Omsted fortalte at det var satt av tilknytningspunkter på strategiske plasser, slik at det fortsatt var mulig for å koble på nye kunder.

Ifølge prosjektregnskapet har utbyggingen kostet i overkant av 11 millioner kroner, og har gitt ringvirkninger også ut over tidligere Tranøy kommunes grenser. Telenor så potensialet og forlenget utbyggingen fra Rødsand over til Flakstadvåg og videre til bygda Torsken. Denne utbyggingen er gjort uten kommunal medfinansiering.

Telenor vil også bli samarbeidspartner på Senja kommunes neste vedtatte fiber-utbyggingsprosjekter. Dette gjelder Yttergården og Årnes på Senja, samt strekningen Rossfjordneset-Sultindvik.