Frihet kan ikke tas for gitt

Den 8. mai 1945 ble Norge et fritt land, etter fem års okkupasjon. Dette er en dag for feiring og takknemlighet, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen.

Brigadeveteranforbundet i Midt-Troms arrangerte i dag en verdig markering av Frigjøringsdagen og Veterandagen.

På frigjøringsdagen feires frihet, demokrati og selvstendighet. Vi minnes også de som mistet livet i krigshandlingene.

Etter kransenedleggelse og taler ved veteranmonumentet på Finnsnes, ved Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune og Jøran Dehlin Sivertsen, kaptein og sjef for HV 16-207, var det sammenkomst på Senjastua.

En viktig ressurs

- Vi er samlet for å minne hverandre om at frihet og demokrati aldri kan tas for gitt, poengterer Tom-Rune Eliseussen.

Fv. veteranene Per Henriksen, Ingar Bøyum og Thorstein Jørgensen, sammen med ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseusssen.

I Troms og Finnmark fylke og Senja kommune, bor mange veteraner.

- Dette er mennesker som er en viktig ressurs for familiene sine og for Senjasamfunnet, sier ordføreren i sin tale til veteranene.

Fv. veteran Åge Solli deltok i Tysklandbrigaden i 1952-53. Her mottar han et crest fra Brigadeveteranforbundet i Midt-Troms ved leder Tommy Sarnes.

- Dere har igjennom opplæring og tjeneste tilegnet dere kunnskap og innsikt, som har stor verdi for lokalsamfunnene våre, sier ordføreren i sin tale.

Dere fortjener oppmerksomhet og anerkjennelse.

Crest fra Brigadeveteranforbundet i Midt-Troms.

Ønsker å anerkjenne innsatsen

Senja kommune er nå godt i gang med å utvikle en handlingsplan for veteraner.

Planen skal vedtas i kommunestyret i juni.

Vi må minne hverandre om, at frihet og demokrati aldri kan tas for gitt.

- Den skal bidra til anerkjennelse av innsatsen og sikre god ivaretakelse av veteranene, påpeker Tom-Rune Eliseussen.

Monumentet i Finnsnes sentrum er initiert og satt opp av Brigadeveteranforbundet i Midt-Troms, for å hedre minnet til alle som har tjenestegjort i det norske forsvaret.

Vi er takknemlig for den innsats og tjeneste dere har lagt ned innenfor landets grenser og i utlandet - både i fredstid og i krig, avslutter ordføreren.