Går fra lokalråd til grendeutvalgsmodell

I kommunestyremøtet 8. februar besluttet Senja kommunestyre å gå fra 8 lokalråd til 17 grendeutvalg, som nærdemokratimodell i kommunen.

Ved etablering av lokalråd og representanter fra Lenvikhalvøy lokalråd, som nå bli tre grendeutvalg: Kårvik grendeutvalg, Rossfjord grendeutvalg og Trollvik grendeutvalg.

Anbefalingen om endringene kom fra rådmannen, etter en større evalueringsprosess om lokalrådsmodellen. Det gjennom dialog, møter og fellesmøte i 27. september 2023, med de 6 av 8 etablerte lokalrådene og flere grendeutvalg i kommunen.

Tilbakemeldingene i prøveårene 2023-23, var at nedslagsområdene for de lokalrådene i praksis ble for store, tidligere grendeutvalgsmodell i gamle Lenvik kommune fungerer fortsatt og lokalrådet ble en byråkratisk og unødvendig overbygning.

Etter denne prosessen ble følgende vedtatt i kommunestyremøtet 8. februar 2024:

1. Navn på nærdemokratimodellen endres fra Lokalråd til Grendeutvalg. I stedet for 8 lokalråd blir det 17 grendeutvalg:
    • Område 1 Lenvikhalvøya lokalråd blir 3 grendeutvalg: Kårvik grendeutvalg, Rossfjord grendeutvalg og Trollvik grendeutvalg.
    • Område 2 Finnsnes lokalråd legges ned som område.
    • Område 3 Gibostad skolekrets lokalråd blir 2 grendeutvalg: Lysnes grendeutvalg og Gibostad grendeutvalg.
    • Område 4 Nord-Senja lokalråd blir 5 grendeutvalg: Botnhamn grendeutvalg, Fjordgård grendeutvalg, Havørn UIL, Mefjordvær bygdelag og Husøy grendeutvalg.
    • Område 5 Yttersida lokalråd blir 2 grendeutvalg: Yttersida grendeutvalg (som består av Hamn, Straumen, Bergsbotn, Skaland, Bøvær, Steinfjord og Ersfjord). Gryllefjord og Torsken grendeutvalg.
    • Område 6 Søndre Torsken lokalråd blir 1 grendeutvalg: Søndre Torsken grendeutvalg.
    • Område 7 Sør-Senja lokalråd blir 1 grendeutvalg: Sør-Senja grendeutvalg.
    • Område 8 Indre Senja lokalråd blir 3 grendeutvalg: Russevåg, Vågan og Laksfjord grendeutvalg, Grasmyr grendeutvalg og Solli grendeutvalg
  2. Økonomiske ramme kr 400 000. Tilskudd utbetales i tråd med vedtektene.
  3. Kommunestyret vedtar vedtekter som gjelder alle grendeutvalgene med følgende endring: punkt 2 organisering og sammensetning, etter første linje: Opprettelse av nye grendeutvalg skal godkjennes av formannskapet. Her finer du de oppdaterte vedtektene (PDF, 119 kB).
  4. Antallet grendeutvalg er ikke statisk. Nye kan opprettes eller etablerte grendeutvalg oppløses, i henhold til vedtekter for grendeutvalgene i Senja kommune.