Gir 180 000 kroner til tiltak for de som sliter

Senja formannskap vedtok 29. november en reservert bevilgning på 180 000 kroner til tiltak, gaver eller sammenkomster for de som av ulike årsaker sliter.

- Det er ekstra tøft for mange i år, med økte priser på mat, strøm, drivstoff og renter på boliglån, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i  Senja kommune.  Krigen i Ukraina påvirker så klart samfunnet vårt og hele Europa negativt.

Denne situasjonen er bakgrunn for at Senja formannskap bevilger ekstra med penger i form av tiltak nå før jul, for de som sliter, er ensomme eller søker et felleskap, har dårlig råd eller av andre grunner ikke får endene til å møtes nå før jul.

Får råd av organisasjoner tett på

Ordføreren i Senja fikk denne uken råd fra frivillige organisasjoner i Senja, som er tett på målgruppen for bevilgningen.

De kom med gode forslag til hvordan midlene best kan benyttes og koordineres, for å bidra til gode tiltak eller forsterke allerede planlagte aktiviteter i Senja for målgruppen.

Fra venstre, Åse Hjemlund-Hansen, Senja Frivilligsentral, Frank Stellmacher, Lenvik menighet, Hege-Annette Christensen, Senja Frivilligsentral, Lill-Janne Bendiksen, Kafé Pluss, Corner Jensen, Frelsesarmeen Finnsnes, Malin Johansen og David Engen, Fontenehuset og Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune. Alle foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Hva midlene skal brukes til og forsterke

Lenvik menighet får ansvar for å koordinere arbeidet, på vegne av de valgte tiltakene i Senja kommune.

Den reserverte bevilgningen på 180 000 kroner er fordelt på følgende tiltak:

• Fontenehuset Senja og Senja frivilligsentral arrangerer julebord for alle som vil komme og melder seg på, lørdag 24. desember på Fontenehuset Senja, Finnsnes kl.1600. Samme dag er det Julaftensgudstjeneste i Finnsnes kirke kl.1400.
  • Lenvik menighet sikrer på best mulig måte transport til arrangementene 24. desember, fra distriktet i Senja til Finnsnes, etter avtale med påmeldte som trenger skyss t/r.
  • Kafé Pluss arrangerer juleverksted 15.-16. desember og juletrefest 28. desember
  • Lenvik menighet tilbyr alle som trenger det matkasser og gavekort
  • Frelsesarmeen Finnsnes tilbyr alle som trenger det matkort

Senja formannskap bevilger 180 000 kroner til tiltak og støtte til folk i Senja som sliter denne jula. Foto Senja kommune.