Hovedtrekk fra urevidert årsregnskap 2023

I dag ble urevidert årsregnskap for 2023 presentert for Senja formannskap, ledere og hovedtillitsvalgte og media.

Fv. Pål Mathisen, økonomisjef og Hogne Eidissen, rådmann i Senja kommune.

- Samlet sett er det et greit resultat for 2023, men vi må fortsatt ha et meget stort fokus på aktivitetsnivå og kostnadskontroll i organisasjonen for 2024, sier Hogne Eidissen, rådmann i Senja kommune.

Årsregnskapet ble levert 7. februar til Statistisk sentralbyrå, gjennom KOSTRA, det vil si kommune- og stat-rapportering, og til revisjon 9. februar. Fristen for innlevering er 22. februar 2024.

Høyt kostnads- og aktivitetsfokus

- Vi har fortsatt god kostnadskontroll. Samtidig er det en urovekkende bemanningssituasjon som gir økt belastning på kommunens ansatte, men som gir positiv økonomisk effekt, forklarer han.

Urevidert regnskap viser et mindreforbruk mot budsjett på 66,5 mill. kr, før årsoppgjørsdisposisjoner.

Også for 2023 er det merinntekter for havbruk og frie inntekter.

Vi har fortsatt høyt kostnads- og aktivitetsfokus, og merinntekter på skatt, havbruk og refusjonssiden ligger i hovedsak til grunn, sier rådmannen.

Hovedtrekk regnskap 2023

Positivt avvik vs. revidert budsjett på 66,5 mill. kr.

• I dette ligger ca. 18 mill. kr. knyttet til havbruksfondet
  • 17 mill. kr. i rammetilskudd inkl. inntektsutjevning og skatt
  • Netto lønn og netto finans, utgjør ca. 40 mill. kr

Regnskapsloven sier at regnskapet skal avlegges i balanse. Det vil si at et evt. mindreforbruk skal avsettes på ubundet fond, merforbruk dekkes av ubundet fond inntil fond er oppbrukt, og resterende merforbruk dekkes inn neste par år.

Senja kommune reduserte bruk av disposisjonsfond med 66,5 mill. kr. og brukte 19,3 mill. kr.

Fondet går fra 229,1 mill. kr. til 209,8 mill. kr.

- For første gang bruker Senja kommune av disposisjonsfondet for å saldere drift, påpeker Hogne Eidissen. Dette er et særdeles negativt trekk, men underbygger samtidig utfordringene vist i budsjett og økonomiplan 2024-2027.

Disposisjonsfondet er nå 31 mill. kr under akkumulert premieavvik, og i brudd med handlingsregel for disposisjonsfondet.

Sett mot tidligere år, er 2023 første år hvor det trekkes ned på disposisjonsfondet.

Sett mot budsjettert bruk av disposisjonsfond i økonomiplan 2024-2027, er dette ikke en sunn utvikling, mener Eidissen.

Kontaktpersoner

Ønsker du spesielt informasjon om regnskap for virksomhetsområdene i Senja kommune eller få oversendt en presentasjon av urevidert årsregnskapet 2023, ta gjerne kontakt med rådmann Hogne Eidissen eller økonomisjef Pål Mathisen.