I front Trine Rydningen Sørensen, Senja kommune. På Teams, fv. Marte Schmitz, Sørreisa kommune og Gurine Haaksvold, Bardu kommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.Senja kommune har i samarbeid med kommunene Bardu, Sørreisa, Lavangen, Salangen, Balsfjord, Dyrøy, Karasjok, Sør-Varanger, Loppa, Hasvik og Hammerfest, gått til felles anskaffelse av trygghets- og mestringsskapende teknologi fra leverandøren Hepro.
– Målet med samarbeidet er at vi kan dele ressurser og kompetanse, samtidig som vi bygger en ny felles kompetanse og tjenesteutvikling innenfor bruk av velferdsteknologi, forteller Trine Sørensen Rydningen, prosjektleder og helsefaglig rådgiver i Senja kommune.
Kan klare seg bedre
Tiltakene skal også bidra til at innbyggerne på tvers av kommunene opplever likebehandling, i møte med forvaltning og tjenestetilbud.
Senja kommune har sammen med Lavangen, Sørreisa og Bardu, søkt og fått tilskudd hos Helsedirektoratet for å samarbeide om et felles innføringsløp.
– Gjennom velferdsteknologiprosjektet sikrer vi også at brukernes behov, erfaringer og tilbakemeldinger blir ivaretatt – og løsningene skal tilpasses, sier Trine Sørensen Rydningen.
Tekniske løsninger og hjelpemidler skal hjelpe innbyggerne med å klare seg bedre i hverdagen – tross eventuell sykdom, funksjonsnedsettelse eller aldring.
Digitalt tilsyn er ikke overvåking
Første ut i Senja er nye trygghetsalarmer.
– Ansatte og ledere har nå fått opplæring gjennom Hepro respons app, som de skal bruke for å svare på alarmer fra trygghetsalarmer, forteller Turid Amundsen, kommunalsjef for helse og omsorg i Senja kommune.
Videre vil annen teknologi også håndteres fra dette systemet.
– Vi ønsker å komme i drift med de nye trygghetsalarmene, før vi starter opp med ytterligere teknologi, poengterer hun. Så snart vi er i drift med trygghetsalarmene, vil vi innføre mobile trygghetsalarmer.
Turid Amundsen, kommunalsjef Helse og omsorg i Senja kommune.Kommunen setter i gang med digitale tilsyn i løpet av høsten, og ser det som viktig at pårørende er involverte når de tildeler forskjellige typer velferdsteknologi.
– Det er ulikt begrepsbruk i forhold til for eksempel digitalt tilsyn, påpeker Amundsen. Her blir ofte ordet «overvåking» brukt.
Digitalt tilsyn skal gi trygghet både for brukeren, pårørende og omsorgspersonell.
Dette er ikke overvåkingsteknologi, det er våke over-teknologi.
Sikrer brukermedvirkning
– Vi ønsker å gjennomføre en pilot først for å justere og evaluere rutinene våre, før vi tar det i bruk over hele Senja, forteller Trine Sørensen Rydningen.
Piloten starter hos Gibostad hjemmetjeneste.
– Ved å innføre ett produkt av gangen, har vi større mulighet for å sikre at vi ivaretar opplæring og brukermedvirkning på en god måte, sier prosjektlederen.
Fv. på Teams Marte Schmitz, Sørreisa kommune og Gurine Haaksvold, Bardu kommune. I front Trine Rydningen Sørensen.Sørreisa kommune tar også nå et viktig steg i moderniseringen av sine tjenester for trygghetsalarmer, og har startet jobben med å migrere allerede eksisterende systemer inn i Hepro responssenter.
– Denne oppgraderingen sikrer en mer effektiv og pålitelig respons for tjenestemottakerne, sier Marte Schmitz, fagutvikler i Sørreisa kommune
Samtidig jobber vi med å videreutvikle elektroniske medisindispensere og digitale tilsyn, som vil gi brukerne en enklere og tryggere hverdag.
Skaper trygghet og frigjør tid
I Bardu kommune starter også prosessen med å bytte ut eksisterende trygghetsalarmer med nye alarmer fra Hepro, i slutten av juni.
– Målsetningen er å få skiftet ut alle alarmene innen 1. juli, sier Gurine Haaksvold, ergoterapeut og leder for koordinerende enhet i Bardu kommune.
Det vil ikke bli opprettet nye trygghetsalarmbrukere, før alle eksisterende alarmer er byttet ut.
Aktuelle produkter er trygghetsalarm, e-lås, kameratilsyn med varsling av bevegelse og fall, sensorer for søvnregistrering etc. mobil trygghetsalarm med og uten GPS, brannvarsling, kameratilsyn med varsling av bevegelse og fall, dispenser for generelle behov med og uten multidose, elektronisk medisindispenser med tilhørende respons- og administrasjonsløsning og kommunikasjonsteknologi – toveis lyd og bilde. Illustrasjon Hepro Respons velferdsteknologiplattform.Bardu kommune har 11 medisindispensere, og alle er i drift. Medisindispensere sikrer blant annet at bruker får riktig medisin til riktig tid.
– Bruk av medisindispensere frigjør også tid for hjemmesykepleien, som kan bruke mer tid på hjemmeboende med økt hjelpebehov, konstaterer hun, og legger til at sykehjemmet skal prøve ut lokaliseringsteknologi for beboere med behov for denne type teknologi.
Inviterer til mer innsikt
– Målet er å samle erfaringer på hvordan denne type velferdsteknologi kan bidra, til økt trygghet for hjemmeboende som trenger det og utsette økt tjenestebehov, sier Gurine Haaksvold i Bardu kommune.
I utprøvingsperioden vil det være et mål å få utformet rutiner, som sikrer brukermedvirkning og effektiv og forsvarlig drift av velferdsteknologiske løsninger.
I Lavangen vil arbeidet med velferdsteknologi først starte med å bytte ut utdaterte trygghetsalarmer, deretter digitale medisindispensere og en løsning for å utføre digitale tilsyn.

– I september inviterer vi til en presentasjon av aktuell velferdsteknologi fra leverandøren, sier Trine Sørensen Rydningen.
Da inviterer vi ansatte, råd, foreninger, politikere og andre som er interesserte, til å få mer innsikt i mulighetene med trygghets- og mestringsskapende teknologi.
– Informasjon om tid og sted kommer over sommeren, og vi håper at så mange som mulig benytter seg av denne muligheten, avslutter hun.