Julehilsen fra ordfører

God jul!

Jeg håper at vi alle sammen kan vise litt ekstra omsorg til de som synes at jula er en vanskelig tid.

Julehøytiden blir spesiell for alle i år. For mange må en del tradisjoner settes på vent denne julen.

Men jeg håper alle finner noe å glede seg over i julehøytiden. Jeg ønsker at alle skal få ei god jul.

I 2020 har dugnadsånden fått en ny betydning. Selv om vi gjerne skulle vært foruten å bruke ordet dugnad for å bekjempe et virus, så er det nettopp det vi har gjort. Og vi er i ferd med å få det til. Dugnadsånden vil etter all sannsynlighet kanskje stå enda sterkere i vår kommune etter denne pandemien.

Jeg håper julehøytiden gir rom for en minnerik og koronafri julefeiring. Nærhet og gode opplevelser med sine nærmeste er viktigere enn alle verdens flotte gaver. Og så håper jeg at de som kommer hjem til jul er flinke til å overholde nasjonale retningslinjer dersom de kommer fra steder med mye smitte.

Jeg ønsker å rette en stor takk til kommunens innbyggere som har bidratt til å stoppe smittespredningen. Stor honnør til helsepersonellet i Senja kommune som har gjort en fenomenal jobb med smittesporing, testing, forebygging og tilrettelegging for vaksinasjonen som skal starte på nyåret. Tusen takk til dere alle.

Et viktig mål i vår nye kommune er å gi barn og unge gode oppvekstsvilkår. Vi skal jobbe for å gi barn og ungdom et godt fundament, slik at de lett kan ta del i samfunnet. Jeg har som ordfører gleden av å lede Barn og unges kommunestyre i Senja kommune. 41 fantastiske representanter valgt fra elevrådene i alle skolene i den nye kommunen. Dette er et viktig talerør og en verdifull ressurs for å lykkes med å skape en god kommune. Ungene er framtida vår. Senja skal være barnas kommune.

Senja kommune har en kompetent, omstillingsdyktig og offensiv organisasjon. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle folkevalgte og ansatte for arbeidet dere har lagt ned i året som vi nå legger bak oss. Det har vært et krevende arbeid. Etter hvert kan dere se tilbake på en tid som nok har vært utfordrende, men særdeles viktig for å bygge en ny kommune for framtiden.

Senja kommune skal være en utviklingsmotor i nord. Vi har stor aktivitet i vårt næringsliv. Det etableres bedrifter og nye arbeidsplasser, som igjen bidrar til positive ringvirkninger og næringsutvikling. Å skape nye arbeidsplasser, samtidig som vi har fokus på en bærekraftig utvikling blir enda viktigere framover. Jeg er stolt av vårt næringsliv og de frivillige organisasjonene som har håndtert svært krevende utfordringer i år.

Jeg håper at 2021 blir et godt år for oss alle. Vi skal fortsette å bygge bygd og by, og vi skal fortsette med å gi omsorg for de som trenger det. Vi skal fortsette å bry oss, og ta vare på hverandre. Vår kommune skal være et godt sted å leve for alle, hele livet. Man må sette pris på de mennesker man har rundt seg, og våre lokalsamfunn er gode å bo i fordi vi bryr oss om hverandre. Vi skal være opptatt av hverandre både som arbeidskolleger, naboer, samarbeidspartner og innbyggere i samme kommune.

Jula er tiden for stillhet, glede og til refleksjon over livet. Skuldrene er senket og roen har funnet hjertet. Med dette vil jeg ønske alle en riktig god julehøytid. Ta vare på dere selv og de dere har rundt dere!

Kjære alle innbyggere i Senja kommune. Ha en riktig god jul alle sammen.

Tom-Rune Eliseussen, ordfører