Kontakt en saksbehandler

Når du planlegger et byggeprosjekt eller ønsker å søke om fradeling av en tomt, kan du sende spørsmål eller bestille et møte med en av våre byggesaksbehandlere for hjelp og veiledning.

Send melding til en byggesaksbehandler

Hvis du trenger svar på spørsmål som angår byggesak eller fradeling, kan du sende e-post til byggesaksavdelingen@senja.kommune.no 

For å best mulig kunne hjelpe deg trenger vi følgende opplysninger:

  • Navn
  • Gårds- og bruksnummer, eller adresse til berørt eiendom
  • Hva saken gjelder

Avtale møte med byggesaksbehandler

Hvis du trenger mer omfattende veiledning, kan du reservere en halvtimes telefonmøte i tidsrommet mandag-torsdag fra kl. 09.00-14.00. Møtene er gratis. 

Byggesak foretrekker telefonmøter, men om du ønsker å møte personlig på Senja rådhus ved byggesaksavdelingen, så velger du det alternativet når du bestiller.

Før du bestiller bør du lese informasjonen om byggesaker her på nettsiden.

Bestill møte med byggesaksbehandler

I skjemaet må du fylle ut

For at saksbehandler  kan være best mulig forberedt til møtet, må følgende informasjon fylles ut når du bestiller møte: 

  • Navn
  • E-postadresse
  • Telefonnummer
  • Gårds- og bruksnummer, og adresse til berørt eiendom
  • Hva saken gjelder. for eksempel nybygg, tilbygg eller garasje

I notatfeltet kan du i tillegg skrive spørsmål du trenger svar på. For eksempel: 

  • Om utbyggingen er søknadspliktig?
  • Hvilken plan som gjelder for eiendommen?
  • Generelle spørsmål vedr. søknadsprosessen?
  • Hvilke skjema som må leveres?

Mindre prosjekter

For byggeprosjekter som du selv kan søke om, det vil si søknad uten ansvarsrett, kan du møte kommunen alene. For mer informasjon og veiledning for byggeprosjekter uten ansvarsrett.

Forhåndskonferanse med foretak

En forhåndskonferanse er et frivillig møte mellom deg som tiltakshaver, fagansvarlig for plan- og byggesak, og en byggesaksbehandler. Møtet avholdes før innsending av byggesøknad. 

Formålet med forhåndskonferansen er å gi deg nødvendig informasjon tidlig i planleggingsfasen av byggeprosjektet. Dette kan bidra til å redusere behovet for omprosjektering, gi en bedre og mer komplett søknad, og dermed legge til rette for en mer effektiv og forutsigbar saksbehandling. 

Forhåndskonferanse anbefales særlig ved større eller mer komplekse tiltak, der det kan være behov for å avklare forhold som ikke enkelt lar seg besvare gjennom skriftlige henvendelser eller vanlige veiledningsmøter med byggesaksavdelingen. 

Dersom tiltaket krever et foretak som har ansvar for søknadsprosessen anbefales det at representanter fra foretaket deltar i møtet. 

Det påløper gebyr for forhåndskonferanse i henhold til kommunens betalings regulativ. 

Aktuelle spørsmål kan være

  • Uklare reguleringsbestemmelser
  • Eventuelle dispensasjoner
  • Krav om uavhengig kontroll
  • Større utbyggingsprosjekt som skal gjennomføres trinnvis
  • Uttalelse fra andre myndigheter

For at du skal få størst mulig utbytte av møtet må du oppgi gnr/bnr og type tiltak i bestillingen, legge ved kartutsnitt med tiltaket inntegnet og legge ved tegninger/skisser av eksisterende og ønsket situasjon. 

Alternativt legge ved bilder som viser eksisterende situasjon.

Bestill forhåndskonferanse, skjema

En saksbehandler vil ta kontakt med deg på e-post eller telefon, og avtale møtetidspunkt. 

Møtet skal avholdes innen to uker etter at tilstrekkelige opplysninger er mottatt.

Større prosjekter

Dersom prosjektet krever regulering, er et møte obligatorisk og du må ha med deg en fagkyndig plankonsulent. 

Dette kalles oppstartsmøte.