Pasient- og brukerombudet på besøk

Torsdag 30. oktober hadde Senja kommune besøk av Pasient- og brukerombudet i Troms

Fremst Jule Lyngmo og Ingrid Torvik, Pasient- og brukerombudet Troms. Bakerst fv. Camilla Nordahl Hagensen, Anette Sletten Gulbrandsen, Vibeke, Eriksen, Hanne Ness Eidsvik, Evy Nordby, Helene Nilen, Trine Sørensen Rydningen og Turid Amundsen, Senja kommune Kari H. Slaattelid, Senja kommune

Formålet med møtet var å styrke dialogen mellom ombudet og kommunen, og å dele erfaringer fra pasienter og brukere av helse- og omsorgstjenestene.

Gjensidig knnskapsutveksling

– Det er viktig for oss å ha en åpen og konstruktiv dialog med pasient- og brukerombudet. De er en viktig samarbeidspartner for å sikre at innbyggernes stemme blir hørt og at tjenestene våre utvikles i riktig retning, sier kommunalsjef for helse og omsorg, Turid Amundsen.

I møtet presenterte ombudet sin rolle, oppgaver og statistikk over henvendelser fra innbyggere i Troms. 

Ingrid Torvik og June Lyngemo fra Pasient- og brukerombudet Troms. I midten, Turid Amundsen, kommunalsjef Helse og omsorg. Kari H. Slaattelid, Senja kommune

Senja kommune fikk også anledning til å gi et innblikk i status og utfordringer i egne tjenester – fra legetjenesten til omsorg, psykisk helse og rus.

En viktig sparrepartner

– Dialogen med ombudet gir oss verdifull innsikt i hvordan tjenestene oppleves utenfra, og bidrar til å styrke vårt arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet, sier Evy Nordby, virksomhetsleder for Senjalegen og Distriktsmedisinsk senter Midt-Troms.

Videre planlegger begge parter å følge opp møtet, med felles refleksjon om hvordan kommunen kan bruke erfaringer fra ombudet aktivt i kvalitetsarbeidet framover. 

– Vi ønsker å videreføre kontakten og bruke ombudet som en sparringspartner i spørsmål om pasientrettigheter, brukermedvirkning og forbedringsarbeid,  avslutter Hanne Eidsvik, helsefaglig rådgiver i Senja  kommune.