Innleder Agnete Stensland fra Nord Norsk Reiseliv, hadde med seg mye innsikt til møtet med reiselivsnæringen og andre interesserte. Alle foto: Visit Senja region.Hovedfokuset på møtet var hvordan partene i reiselivssatsingen i Senja best kan jobbe sammen, for å tilby en god opplevelse for de som kommer på besøk – samtidig som at innbyggerne i kommunen også har positive erfaringer.
Bærekraftig reisemål
Reiselivsstrategien og masterplanen «Senja – by invitation», skal nå revideres.
Visit Senja Region jobber på vegne av Senja kommune og reisemålsledelsen, gjennom arbeidet med bærekraftig reisemål.
Bærekraftig reisemål er en sertifiseringsordning, som handler om å oppfylle en rekke kriterier innenfor miljø, økonomi og sosiale verdier.
Senja kommune ble sertifisert første gang høsten 2023, og de jobber nå med remerking frem mot 2026.
Rett gjest, rett volum
– Arbeidet med en revidert masterplan er helt vesentlig i bærekraftsarbeidet, forteller Julie Lauritzsen, daglig leder, Visit Senja Region.
Nå skal vi spisse strategien og være enda mer tydelig på hvilke gjester vi ønsker å invitere til oss. Turoperatørene er våre viktigste samarbeidspartnere for å styre markedsarbeidet og trafikken.
– Strategien handler om å invitere den rette gjesten, til rett sted, til rett tid og rett volum, forklarer Lauritzen.
Reiselivet er i endring og turistene jakter i større grad på ekte opplevelser og lokale innbyggere er ofte en del av reiselivsproduktet.
– Vi ser også at reiselivet kan spille en større rolle med hensyn til bolyst og stedsutvikling. Et større marked gir rom for å utvikle flere tilbud, også til lokalbefolkningen, poengterer hun.
Hvordan kan vi styre turisttrafikken og kan våre styrker også bli de største utfordringene?
Julie Lauritzen, daglig leder, Visit Senja Region
Gir verdiskaping
– Reiselivsnæringen er viktig for Senja kommune – ikke bare for bidraget til bo- og blilyst – men også for verdiskaping og skatteinntekter, sier Marit Stubberud Hanssen, varaordfører i Senja kommune. Senja er den tredje største reiselivsregionen i Troms målt i sysselsetting og verdiskaping.
Senja står for 5 % av verdiskapingen i reiselivet i Troms, og 5 % av sysselsettingen.
– Dette utgjør 369 sysselsatte, og ei samlet verdiskaping på 158 millioner kroner. I 2022 ga dette Senja kommune 7,4 millioner kroner i skatteinntekter, konstaterer hun.
Her fra en av gruppene i arbeid.Marked og innsikt
Senja er kjent for ren og uberørt natur, og mange kommer til Senja for å oppleve nettopp dette.
Det igjen kan bli en utfordring som Senja kommune tar på alvor, gjennom strategisk besøksforvaltning.
Besøksforvalter i Senja kommune, Frida Omma, ga en grundig gjennomgang om hva besøksforvaltning faktisk er og hvordan kommunen jobber med dette.Må ikke bli oversvømt
– Det er viktig at næringen møtes på denne måten og at vi lager oss et kart å styre etter, at vi har kontroll, sier Gunnar Torgersen, Adventure Senja i Skrolsvik, og som var til stede denne dagen.
Det verste som kan skje er at vil blir oversvømt av turister, uten at vi har kontroll, sier han, som roser Senja kommune for å ha ansatt en person som jobber med besøksforvaltning og håndtering av trafikken.
– Ser vi på vintersesongen (januar-mars) isolert sett, er det ei økning på 233 % fra 2016 til 2024, sier Julie Lauritzen.Legge til rette
Roy-Willy Hansen, leder i Mefjorden grendeutvalg, er opptatt av leiebiltrafikken med uerfarne sjåfører.
– Vi må kunne styre hvem som kan leie bil i vintertrafikken i Senja, mener Hansen. Det er viktig at vi setter dette på dagsordenen.
Ellers var han veldig fornøyd med å få oppdatert informasjon, om hvilke gjester som kommer hit.
– Jeg er sikker på at dersom vi evner å lytte til hverandre og skape ei næring som legger til rette, så blir dette bra for alle, sier han.
Tall og fakta
I 2024 hadde Senja nærmere 153 000 registrerte gjestedøgn. Dette er ei økning på 18 % fra 2023, og ei økning på hele 103 % fra 2016!
– Ser vi på vintersesongen (januar-mars) isolert sett, er det ei økning på 233 % fra 2016 til 2024, forteller Julie Lauritzen.
Bare fra i 2023 til 2024, var økningen på 34 %.
– I 2024 hadde Senja gjester fra over 60 ulike land, hvor 35 % kom fra vårt eget land – mens Tyskland og Finland sto for henholdsvis 15 % og 10 % av alle gjestedøgnene, sier hun.
For øvrig ser Visit Senja Region en stor økning i kinesiske gjestedøgn – fra ca. 404 i 2023 til nesten 5 000 i 2024. Tallene er hentet fra iLag Nord Norge.