Skogen barnehage i godt driv

Skogen barnehage er en av to basebarnehager i Senja. I en basebarnehage legges det til rette for fleksible løsninger, med tanke på bruk av både arealer og voksne som felles ressurser for alle barn.

Her er styrer for Skogen barnehage, Eirin Johansen, sammen med sine baseledere. Alle foto og video, Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Skogen barnehage har 132 plasser for barn 1-5 år, og rundt 40 faglig dyktige ansatte jobber i barnehagen. De har til og med egen kokk.

Møt baselederne Magnus og Victoria i Skogen barnehage:

Får utforske og boltre seg

Skogen barnehage er en av to basebarnehager i Senja. Furumoen barnehage er også basebarnehage.

I en basebarnehage legges det til rette for fleksible løsninger, med tanke på bruk av både arealer og voksne som felles ressurser for alle barn. Barna får et større spekter av aktiviteter å velge mellom, gjennom bedre utnyttelse av rommene.

Skogen er gode på samarbeid og er åpen for samarbeid med andre aktører i samfunnet, som for eksempel ungdomsskolen.

Ingvild Holmebo, forelder og leder i Samarbeidsutvalget i Skogen barnehage

Det er god plass å leke på, og de minste barna får boltre seg i kroppslige bevegelser, som er deres viktigste kommunikasjonsform. De kan leke på kryss og tvers på et stort ute- og inneareal.

Skogen barnehage har eget svømmebasseng for de små.

Inne har Skogen barnehage eget svømmebasseng, hobbyrom, aktivitetskjøkken, realfagrom, sanserom, aula og mye mer.

Her får barna muligheten til å utforske, være aktiv både med hjernen og kroppen, få tilhørighet og skape nye relasjoner og vennskap.

God på samarbeid

Skogen barnehage har gjort store endringer i sin organisering, siden pandemien.

- Vi som foreldre merker at barna nå er organisert i klubb etter alder, og de får pedagogiske opplegg og aktiviteter som engasjerer, sier Ingvild Holmebo, forelder og leder i Samarbeidsutvalget i Skogen barnehage.

Det er en stor barnehage, så samtidig som størrelsen gir mange muligheter har det også tatt tid å gjøre endringer, fortsetter Holmebo. Vi opplever at barnehagen er god på å samarbeide og gjerne vil spille på lag med foreldrene.  Det vi tar opp i Samarbeidsutvalget, blir tatt med videre i arbeidet.

Gir barna utfordringer

- Med Skogen barnehage vil jeg trekke fram de aldersdelte klubbene, som gir barna utfordringer etter alder, sier Ingvild Holmebo.

De store barna går på lengre turer og blir introdusert for nye utfordringer. De minste barna opplever tryggheten i nærmiljøet og får bruke ressursene i barnehagen, som for eksempel svømmebasseng og aula.

Barn på ski i Skogen barnehage

- Det er morsomt når vi samarbeider om gode rammer rundt barna, poengterer Holmebo.

Barnehagen hadde en ide om skiløype rundt barnehagen, og foreldre stilte med scooter.  Akkurat nå opplever vi at barna gleder seg masse til å gå på ski i løypene, avslutter hun.

Oversikt over barnehagene våre i Senja.