Søk om penger fra kommunens næringsfond

1. mai er søknadsfrist for penger fra kommunens næringsfond for første halvår 2020.

To ganger i året deler Senja kommune ut penger fra næringsfondet. Pengene prioriteres til bedriftsrettede tiltak som bidrar til å utvikle arbeidsplasser, og til verdiskaping.

Hva kan penger fra fondet brukes til?

I utdelingen legges det særlig vekt på entreprenørskap, innovasjon og tiltak rettet mot næringsrettet kompetanse, næringsrettet infrastruktur og nærings- og innovasjonsmiljøer.

Typer prosjekter som prioriteres:

• Utviklingsprosjekter
  • Samarbeidsprosjekter

Penger fra Næringsfondet kan ikke brukes til:

• Investeringer i og ordinær drift av fylkeskommunal eller kommunal tjenesteproduksjon og bedrifter
  • Fysiske investeringer som for eksempel veibygging (riks-, fylkes- og kommunale veier), generell energiutbygging og offentlige bygg
  • Utgifter som har karakter av årlig driftsstøtte, eksempelvis regionråd, destinasjonsselskap eller andre samarbeidsselskap
  • Innskudd av aksjekapital, lån eller driftstilskudd til selskap som kommunen er medeier i eller eneeier av
  • Lønn til fast ansatt i kommunen

Penger fra næringsfondet kan brukes til mindre tiltak og prosjekter for å fremme næringsutviklingsarbeid gjennom kommunal tilrettelegging og støtte til etablering og videreutvikling av eksisterende bedrifter.

Hvordan søke?

For prosjekter med ramme på over 300.000 kroner, anbefales det å søke Innovasjon Norge. Større prosjekter der støtte fra næringsfondet kan bidra til realisering, vil bli vurdert.

Søknader til næringsfondet i Senja kommune sendes via det elektroniske søknadssystemet regionforvaltning.no (trykk på lenken under). Det er ikke anledning til å levere inn søknader på andre måter.

Regionforvaltning.no

Søknadsfrist: 1 mai for første halvår og 1. oktober for andre halvår i 2020.

For å lese mer om næringsfondet, trykk på denne lenken

Formannskapet i Senja kommune er styre for næringsfondet, og avgjør fordeling av pengene.