Starter omstilling

Senja kommune står overfor betydelige økonomiske utfordringer framover, som krever målrettede tiltak og omstilling for å sikre en bærekraftig drift. Enkelt forklart, ikke bruke mer penger enn vi har.

- Som en del av budsjett- og økonomiplan 2025-2028, har Senja kommunestyre 12.12.24 vedtatt omstilling tilsvarende 11,5 mnok i 2025 og 20 mnok i økonomiplanperioden for øvrig, forteller Stine Jakobsson Strømsø, kommunedirektør i Senja kommune.

Når overordnet omstillingsmål settes til 100 mnok, er det for å etablere nødvendig økonomisk handlingsrom i Senja kommune. Dette utgjør 5 % av en årlig omsetning på ca. 2 milliarder kroner, sier kommunedirektøren.

Denne prosessen er ikke unik for Senja – mange norske kommuner opplever lignende utfordringer, drevet av en krevende økonomisk situasjon i landet som helhet

- Gjennom denne omstillingen ønsker vi å sikre, at kommunen vår både kan håndtere framtidige utfordringer og beholde handlingsrommet til å fatte egne beslutninger om retningen videre, poengterer hun.

Bakgrunn 

Høye renter, økte kostnader, svikt i skatteinngangen og våre egne prioriteringer, har bidratt til en økonomisk situasjon som ikke er bærekraftig. Det vil si at vi bruker mer penger enn vi har. 

Perspektivmeldingen peker også på at framtiden vil bringe ytterligere press på kommuneøkonomien og at vi vil mangle ansatte i mange sektorer. 

Dette gjør det nødvendig å handle nå.  

Bred involvering

Vi legger vekt på god og bred involvering, realistiske tiltak og en strukturert gjennomføring. Det er en forutsetning at tiltakene skal være forsvarlig utredet og at konsekvenser skal være grundig vurdert.

  • Omstillingsprosessen vil være forankret i et rammeverk som inkluderer bred medvirkning fra ansattes representanter, tillitsvalgte, hovedverneombud og politiske utvalg. 
  • Videre vil en omstillingsgruppe, bestående av strategisk ledelse, kommunikasjonssjef og ansattes representanter, overvåke framdriften og sikre en løpende evaluering av tiltakene.
Her fra internt møte 23. januar om budsjett- og økonomiplanoppfølging, med hovedtillitsvalgte, Hovedvernombud og virksomhetslederne i Senja kommune

Tidslinje- og plan

Tidslinjen for omstillingsarbeidet strekker seg fra 2025 til 2028, men selve prosessen skal ikke trekke i langdrag. Ideutvikling, vurderinger og prioriteringer av mulige tiltak, skjer fra dags dato og fram mot kommunestyremøtet i juni;

  1. Skadebegrensning: Iverksetting av akutte tiltak for å redusere kostnadene.
  2. Idéutvikling og prioritering: Identifikasjon og vurdering av mulige tiltak.
  3. Implementering: Vedtak om prinsipielle spørsmål i kommunestyret og gjennomføring av tiltak med rask effekt samt planlegging av langsiktige endringer.
  4. Evaluering: Effektmåling og rapportering

Milepæler framover

  • 13.01.25 Dialogmøte med utvalgsledere, ordfører, varaordfører og Strategisk ledelse i Senja kommune.
  • 17.01.25 Intern informasjon til alle ansatte om omstilling i Senja kommune.
  • 17.01.25 Omstillingsdokumenter sendes til Utvalg for helse og omsorg med møtedato 28. januar, deretter iht.  utsendelse for møter i Utvalg for oppvekst og kultur 29. januar, Utvalg for Samfunnsutvikling 30. januar, Råd for personer med funksjonsnedsettelse 23. januar, Eldrerådet 27. januar og Ungdomsrådet 10. mars.
  • 23.01.25 Arbeidsmøte med oppfølging av budsjett- og økonomiplan 2025-28, med ledere, hovedtillitsvalgte og Hovedvernombud
  • 23.01.25 Folkemøte i Gryllefjord hvor kommunen informerer om framdrift ny Gryllefjord skole og orienterer om kommunestyrets omstillingstiltak 12.12.24 tilsvarende 11,5 mnok (2025) og 20 mnok (2026-2028), som representerer første del av omstillingen.  
  • 04.02.25 Formannskapsmøte med sak Omstillingsplan for perioden 2025–2028 med omstillingsmål tilsvarende 100 mnok i varige driftsreduksjoner.
  • 13.02.25 Kommunestyremøte med sak Omstillingsplan for perioden 2025–2028 med omstillingsmål tilsvarende 100 mnok i varige driftsreduksjoner.
Nesten 100 innbyggere fra Gryllefjord, Torsken og bygdene rundt, deltok på folkemøtet med ordfører, kommunedirektør og kommunalsjefer.

Mål

Målet er å balansere hensynet til nødvendig økonomisk kontroll med behovet for å ha gode tjenester til våre innbyggere. Likevel anerkjenner vi at mange av tiltakene vil være krevende.  

De er nødvendige for at Senja kommune skal stå rustet til å møte morgendagens behov, med en sunn og robust økonomi som har handlingsrom for politiske prioriteringer.  Økonomisk handlingsrom gir muligheter.

  • Målet med omstillingsprosessen er ikke bare å balansere økonomien, men å skape et økonomisk handlingsrom som gir Senja kommune frihet til å satse på fremtidsrettede tiltak. 
  • Et robust disposisjonsfond – vår økonomiske buffer – gjør det mulig for politikerne å prioritere viktige prosjekter, som etablering av aktivitetshus for ungdom, næringsutvikling og andre samfunnsnyttige initiativ. 
  • Uten dette handlingsrommet ville vi stått svakere i møte med uforutsette hendelser og hatt mindre mulighet til å realisere gode ideer for innbyggernes beste. 

- Derfor handler ikke denne prosessen bare om kutt – den handler om å sikre en forutsigbar trygg og bærekraftig fremtid for Senja, sier Stine Jakobsson Strømsø.

Mandat

Mandatet legger grunnlaget for en omstillingsprosess der alle berørte parter har en stemme. 

  • Mandatet legger grunnlaget for en omstillingsprosess der alle berørte parter har en stemme, og hvor tiltakene bygger på lokalkunnskap, strategiske prioriteringer og forsvarlig utredning.  
  • Kommunestyret forventes å følge opp prosessen gjennom statusrapporter og oppdateringer fra kommunedirektøren, så vel som prinsipielle vedtak. 
  • Senja kommune står overfor betydelige økonomiske utfordringer, med et mål om å redusere drift tilsvarende ca. 100 millioner kroner i varige tiltak for perioden 2025-2028.  
  • Kommunestyret har 12.12.24 allerede vedtatt omstillingstiltak tilsvarende 11,5 mnok (2025) og 20 mnok (2026-2028), som representerer første del av omstillingen.  

Skal sikre et godt tjenestetilbud

For å nå dette målet skal Senja kommune gjennomføre omfattende tiltak, som sikrer forsvarlig ressursbruk og samtidig levere et godt tjenestetilbud til innbyggerne. 

Det gjør vi på følgende måte: 

  • Involvering: Omstillingen skal bygge på involvering. Tiltak kan fremmes av arbeidsgrupper som settes ned innen i de ulike kommunalområdene. Ansatte skal inviteres til å foreslå løsninger. Politiske utvalg, formannskap og kommunestyre fatter prinsipielle vedtak.  
  • Forsvarlig utredning: Kommunedirektøren skal sikre en tydelig struktur for arbeidet, med vekt på forsvarlig utredning av tiltak og en helhetlig og realistisk vurdering av konsekvenser og risiko. 
  • Omstillingsgruppe: En omstillingsgruppe skal koordinere prosessen og overvåke framdriften. Den består av Strategisk ledelse – som er kommunedirektør, kommunalsjefer, virksomhetsleder Organisasjon, virksomhetsleder Økonomi – kommunikasjonssjef, representant for hovedtillitsvalgte og Hovedverneombud. 
  • Tidslinje for gjennomføring: Prosessen følger en tidslinje som er etablert for å håndtere effektiviseringstiltakene som er vedtatt av kommunestyret og videre varige tiltak, for samlet å redusere kostnadene til kommunen med 100 mnok.