Stor oppgradering og modernisering av mobilnettet i Senja

- God og robust mobildekning – også utenfor de befolkningstette områdene – er svært viktig for kommunen, sier Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune.

Fv. Hogne Eidissen, rådmann i Senja kommune, Vegard Bogstrand. Key Account Manager, Region Midt/Nord og Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor og Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Etter en større prosess det siste året, endte Telenor med beste poengsum på alle kriteriene i anbudet – dekning, kosteffektive tiltak, tjenestenivå og sikkerhet, sier ordføreren. 

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, er veldig fornøyd med at Senja kommune valgte Telenor i ny mobiltelefoni-avtale.

Den store oppgradering og modernisering av mobilnettet i Senja skal være ferdig innen utgangen av 2025.

God mobildekning spiller en sentral rolle

- Vi vet at mobildekning er kritisk for en kommune av flere grunner, sier Bjørn Amundsen. Først og fremst gir det Senja kommunes ansatte og innbyggerne sikkerhet, ved rask og effektiv kommunikasjon under nødsituasjoner og beredskapssituasjon.  

Videre støtter mobildekning helse og omsorg, utdanningssystemet og næringsliv, som alle er avhengige av pålitelig kommunikasjon. 

- For det tredje spiller mobildekning en sentral rolle i samfunnsutvikling, øker bolyst, tiltrekker investeringer og fremmer teknologisk innovasjon, fortsetter dekningsdirektøren. 

Godt samarbeid med Telenor bidrar til å forbedre dekningen på viktige områder for både innbyggere og besøkende, noe som har vært vårt mål hele veien.

Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune

I sum gjør dette kommunen mer levedyktig og attraktiv for både innbyggere og bedrifter. 

- Senja kommune har et næringsliv som er svært avhengig av kritisk infrastruktur slik som god mobildekning representerer.  

Mange har sin arbeidsplass innenfor sjømatnæringen og reiseliv, og da er god mobildekning også viktig for trygghet og sikkerhet, sier ordføreren. 

Begge er fornøyde med at avtalen er i havn. Fv. Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor og Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune.

God dialog om videre dekningsutbygging

Over 99,9 prosent av befolkningen i Senja kommune har 4G-dekning der de bor. Det er god 4G-dekning på hele 92,4 prosent veinettet i kommunen. 

- Dette er viktig for en kommune som vokser raskt både innen reiseliv og næringsliv for øvrig.  Senja kommune ønsker å bidra til videre utbygging av 4G-nettet i kommunen, og vi er ikke helt fornøyde før mobildekning er tilgjengelig i alle lokalsamfunn i kommunen sier Geir-Inge Sivertsen. 

Telenor ønsker fortsatt god dialog med Senja kommune rundt videre dekningsutbygging. 

Fra Senja kommune sin side så vil vi adressere tilsvarende utfordringer vi er gjort kjent med også i andre områder, som Baltsfjord og Tranøybotn. 

Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja

- Vi har blant annet gjennom godt samarbeid realisert dekning i Kaperdalen sammen med Troms fylkeskommune og Statens vegvesen, og ser på mulige løsninger også for andre steder i kommunen, forteller Bjørn Amundsen.

Går mot lysere tider for Botnhamn og Husøy

Dekningen og ustabilitet i Botnhamn har også vært et tema i forhandlingene med Telenor. 

Dekningsdirektøren kan med glede opplyse om at de allerede i år planlegger å erstatte den nåværende “repeateren” i Botnhamn, med en ny basestasjon med “batteribackup” på 4 timer. 

Inngåelsen av avtalen ble markert med marsipankake.

- Det vil gi en bedre brukeropplevelse og beredskap ved dårlig vær og strømutfall, forklarer Bjørn Amundsen. Vi har også planlagt utbedring av basestasjonen på Husøy. 

Og ved Skrolsvik har Telenor planer om mastebytte i 2025, som vil gi mye bedre arealdekning. 

Bedre dekning for næringslivet

- Senja kommune har over lengre tid hatt dialog med Telenor, for å bedre dekningen i viktige lokalsamfunn som Botnhamn, Husøy og dekningsområdet ved Skrolsvik, sier Geir-Inge Sivertsen.

Her finner vi viktige næringsaktører innenfor mekanisk industri, fiskeri- og havbruk og reiseliv. 

Mange har stått på for å få på plass avtalen. Fv. Hogne Eidissen og Karin I. Johnsen, Senja kommune, Vegard Bogstrand, Telenor, Erlend Simonsen, Senja kommune, Bjørn Amundsen, Telenor, Geir-Inge Sivertsen, Arve Svestad, Hennie Eidissen, Lotte Kajander og Bjørn Fredriksen, Senja kommune.

- Disse bedriftene er avhengig av at dekningen bedres for å kunne drive virksomheten sin på en god og effektiv måte, sier Sivertsen. 

Neste blir Baltsfjord og Tranøybotn

- Vi er derfor godt fornøyd med at Telenor på en god og konstruktiv måte, har lett etter tekniske løsninger for å bedre denne situasjonen, sier Geir-Inge Sivertsen.

Fra Senja kommune sin side så vil vi adressere tilsvarende utfordringer vi er gjort kjent med også i andre områder, som Baltsfjord og Tranøybotn. 

- Godt samarbeid med Telenor bidrar til å forbedre dekningen på viktige områder for både innbyggere og besøkende, noe som har vært vårt mål hele veien, avslutter Sivertsen.