Tertialrapport 1 for 2025

Tertialrapporten leveres to ganger i året, og er ment – sammen med to perioderapporter – å gi et godt styringsverktøy administrativt og politisk.

Perioderapportene er kun ment som rene økonomirapporter, i motsetning til tertialrapportene som tar for seg HR-perspektivet og nærmiljøet ved siden av de rene økonomiske data. 

Årets 1. tertial er unnagjort, hvor arbeidet med vedtatt omstilling har krevd mye ressurser i organisasjonen. Sak legges fram for utvalgene 10. juni før de går videre til hhv. formannskap og kommunestyre senere i juni. 

Hvorfor nødvendig med omstilling

Regnskapet for 2024 viste positivt netto driftsresultat, hvor kommunen kunne sette av knappe 22 mill. kr til fond – noe som kommer godt med i arbeidet med omstilling av kommunens tjenester og aktivitetsnivå. 

Så kan en stille spørsmålet hvorfor det er nødvendig med ei omstilling, når kommunen tross alt har positivt netto driftsresultat og gjennomgående har levert gode netto driftsresultat siden 2020.

Forklaringen ligger i variable inntekter som annet hvert år kommer fra havbruksauksjoner, og som er såpass høye at de skjuler det vi kaller underliggende negativ drift.

Samlet mottok Senja kommune knappe 127 mill. kr i havbrukspenger i 2024, fordelt på 34 mill.kr i fast årlig produksjonsavgift, og 93 mill. kr i penger fra havbruksauksjon. 

  • Med et netto driftsresultat på 33 mill. kr, tilsier det egentlig et negativt netto driftsresultat på 94 mill. kr. 
  • MEN; fordi produksjonsavgiften ligger fast årlig, regnes den av kommunedirektøren inn i ordinær drift, og vi sitter da igjen med et underliggende negativt netto driftsresultat på 60 mill. kr. 
  • Dette er 56 mill. kr svakere netto driftsresultat enn for 2023 hvor det ikke var havbruksauksjon, og viser en klar og negativ trend fra årene 2020-2022. 
  • Hvis denne utviklingen fortsetter med økende underskudd, vil kommunens disposisjonsfond i løpet av få år være brukt opp, og da er veien til ROBEK meget kort. 
  • Når en kommune meldes inn i ROBEK, medfører det at de fleste beslutninger knyttet til større forpliktelser må avklares med statsforvalteren, og denne følger også opp med krav til utredning og gjennomføring av tiltak for at en kommunes økonomi skal settes i slik stand at kommunen økonomi kan friskmeldes. 
  • Pågående arbeid med omstilling, og behov for vesentlige økonomiske effekter, er derfor meget viktig for at Senja kommune også i framtiden skal ha en handlefrihet som garanterer gode tjenester for kommunens innbyggere.

Tertial 1 for 2025

Framsikt.no en skybasert løsning som Senja kommune benytter, for helhetlig virksomhetsstyring. Det vil si analyse, planlegging, mål- og resultatstyring, budsjettering, rapportering og politikermedvirkning.