Utbygging av kraftledning mellom Finnfjordbotn og Silsand avgjort i departementet

Olje- og energidepartementet har i brev 3. november 2020 informert om avgjørelse i klagesaken på vedtaket om tillatelse til ny 132 kV kraftledning mellom Finnfjordbotn og Silsand. Klager på vedtaket er ikke tatt til følge, og NVEs konsesjonsvedtak er dermed gyldig.

Norges vassdrags- og energidirektorat ga 23. juni 2020 Troms Kraft Nett AS konsesjon og ekspropriasjonstillatelse til å bygge en ny 132 kV kraftledning mellom transformatorstasjoner på Silsand og i Finnfjordbotn.

Bakgrunnen for vedtaket er at kraftledninga vil bedre forsyningssikkerheten i området.

Senja kommune har gjennom vedtak i Utvalg for samfunnsutvikling, samt uttalelse fra formannskapet, støttet konsesjonssøknaden og samtidig formidlet ønske om at kraftlinjen ble lagt i sjøkabel.

Etter innbyggerinitiativ ble saken også tatt opp i kommunestyret 18.06.2020. Kommunestyret sluttet seg utfra en helhetsvurdering til tidligere uttalelse i konsesjonssaken.

Ingen krav om sjøkabel

I klagesaken har også flere ønsket at kraftlinjen legges som sjøkabel. Departementet skriver i sin avgjørelse at sjøkabel ikke vurderes som en samfunnsøkonomisk hensiktsmessig løsning, hvor ulemper med blant annet kostnadsøkning ved etablering og vedlikehold av sjøkabel er større enn fordelene av en slik løsning.

Ordfører Tom-Rune Eliseussen sier det er bra at saken nå er avgjort.

- Det er behov for rask løsning på kraftforsyningen til Senja, og på den bakgrunnen har også kommunestyret støttet valgte løsning. Når departementet nå har gjort samme helhetsvurdering og kommet til denne konklusjonen er det bra at utbyggingen kan komme i gang.

Fremdrift

Olje- og energidepartementets avgjørelse kan ikke påklages. Dermed kan Troms Kraft Nett AS starte arbeidet med utbyggingen.

Prosjektleder i Troms Kraft Nett AS, Anita Foshaug sier selskapet gjør det de kan for en rask oppstart.

- Når vi nå er tildelt konsesjonen og trasé for kraftledningen er fastlagt, kan vi se framover og starte bygging av anlegget. Forsinkelsen har medført at vi i liten grad får utnyttet kommende vintersesong til linjebygging. Dette medfører at en større del av anleggsarbeidet vil foregå på barmark, vi vil imidlertid ha fokus på å gjennomføre byggingen så skånsomt som mulig, sier Foshaug.

Troms Kraft Nett skal framover utarbeide en miljø- og transportplan. Denne skal beskrive utførelse og hvordan miljøet skal ivaretas under bygging. Planen skal godkjennes før oppstart og kontrolleres underveis av NVE.

Når planen er på plass opplyser selskapet at de snarest vil starte skogrydding i linjetraseen. Videre skal entreprenører kontraheres til linje- og kabelarbeidene. Sjøkabelen over Gisundet legges sommeren 2021. Det samme gjelder for jordkabeltraseen i Finnfjordbotn. Bygningsarbeidene på Silsand trafostasjon vil starte allerede tidlig vår 2021.

Ferdigstillelse av prosjektet beregnes til våren 2022 opplyser Troms Kraft Nett AS.