Målet er å styrke servicetilbudet og gi bedre informasjon til besøkende der de ferdes.
![](/handlers/bv.ashx/i8ade75ac-4ec8-4938-ae13-73458c0baaa3/w1200/q1134/kc86ea778c69e/utsikt-bergsbotn-pa-senja-et-populart-utsiktspunkt.jpeg)
Bærekraftig reisemål
Turistinformasjon er et viktig verktøy for besøksforvaltning og styring av trafikk.
Prosjektet som nå er igangsatt, er en del av en større satsing for å skape økt verdiskapning, gi flere besøkende og videreutvikle levende bygdesamfunn.
Satsingen vil også bidra til å styrke destinasjonsarbeidet og utviklingen av Senjaregionen, som et bærekraftig reisemål. Mer om Reis grønt i Senjaregionen.
Nærbutikken er hjertet i bygda
I tillegg styrkes nærbutikkenes rolle som service- og informasjonspunkt.
Nærbutikken er hjertet i bygda, og fungerer både som møteplass og servicepunkt.
Fv. Julie Lauritzsen, daglig leder i Visit Senja Region og Rikke Steiro, næringsrådgiver i Senja kommune.- Ved å kombinere butikkenes tilgjengelighet med besøkendes informasjonsbehov, skal prosjektet sikre gode opplevelser og positive ringvirkninger for hele regionen, sier Rikke Steiro, næringsrådgiver i Senja kommune.
Nærbutikkene er flotte ambassadører for bygdene og hele Senjaregionen, og er i stadig utvikling for å møte framtidas behov, mener Steiro.
Senja har i år fått sin første døgnåpne og selvbetjente butikk, og flere har lignende planer – til stor glede for både innbyggere og besøkende.
Blir mer synlig for besøkende
Nærbutikken i Fjordgård er en av butikkene på Senja som ønsker delta i samarbeidet.
- Vi har jo operert som et uformelt infopunkt i mange år før vi ble medlem i Visit Senja Region, men ønsker å få en mer tydelig rolle og markere oss på kartet gjennom dette samarbeidet, sier Pia Larsen, butikksjef i Nærbutikken Fjordgård.
Som infopunkt får vi tilgang på markedsmateriell, som gjør oss mer synlige for de som besøker bygda vår, fortsetter Larsen.
Pia Larsen, Nærbutikken Fjordgård- Det er turistene som gjør det mulig for oss å holde liv i butikken gjennom hele året, sier hun.
Er i front i Troms
- Samarbeidet mellom nærbutikker, destinasjonsselskap og kommuner, har allerede fått oppmerksomhet nasjonalt, blant annet hos Merkur-programmet og dagligvarebransjen, forteller Ragnvald Storvoll fra Nordavind utvikling i Dyrøy, medlem i Merkur-styret og involvert i oppstarten av samarbeidsprosjektet i fjor.
I hele Norge skjer det nå endringer der butikker får en enda viktigere rolle for service, både for innbyggere og gjester.
Ragnvald Storvoll, Nordavind utvikling
- Senja og Dyrøy er i front i Troms med dette "infohub"-prosjektet. I Nordland har Meløy kommune nettopp åpnet det som kalles et kommunalt servicepunkt, fortsetter Storvoll. Der er tre butikker med på å levere informasjonstjenester.
I vår region er mange flere butikker med, og denne pilotsatsinga tror jeg bare er starten på en ny og bedre måte å utvikle tjenester for innbyggere og turister, sier han.
Fv. Ragnvald Storvoll, Trine Strand og Siri Linaker, Nordavindshagen i Brøstadbotn.Bidra til økt trafikk
- Visit Senja region har over lengre tid jobbet for at Senjaregionen skal oppnå merket for bærekraftig reisemål, sier Julie Lauritzsen, prosjektleder og daglig leder i Visit Senja Region.
Nærbutikken i Sifjord.Økt lokal verdiskapning og lønnsomhet for bedriftene, er noen av målene.
"Infohub"-prosjektet vi nå jobber med, er et godt tiltak som på sikt kan bidra til økt trafikk, flere arbeidsplasser og gi et bedre servicetilbud gjennom hele året i bygdene - noe som vi håper lokalbefolkningen også vil ha glede av, mener hun.
Visit Senja Region ønsker å være synlig med informasjon der gjestene befinner seg. Og å utvikle et godt samarbeid med nærbutikkene er et mål, for i mye større grad å lykkes.
Ass. butikksjef Tina Grande ved Joker Skaland, skal formidle turistinfo etter avtale med kommunen i sommer.14 knutepunkt mellom tilreisende og lokalbefolkningen
- I bærekraftarbeidet har vi fokus på at et godt sted å bo, er et godt sted å besøke, sier Julia Lauritzen.
Dette prosjektet mener vi bidrar til å gi besøkende et nært og autentisk møte med lokalbefolkningen, fortsetter hun.
Snarkjøp Flakstadvåg.- Samarbeidet er starten på en spennende utvikling, med økt synlighet og en sterkere tilknytning til alle de unike bygdene vi har i Senjaregionen, avslutter Lauritzsen.
Disse butikkene er med i prosjektet
- Joker Gibostad
- Joker Husøy
- Nærbutikken Fjordgård
- Snarkjøp Vangsvik
- Joker Skaland
- Matkroken Gryllefjord
- Joker Stonglandseidet
- Coop Marked Rossfjord
- Nærbutikken Sifjord
- Snarkjøp Flakstadvåg
- Prix Brøstadbotn
I tillegg er det tilgjengelig informasjon hos:
- Hurtigbåtterminalen, Finnsnes
- Nordavindshagen i Brøstadbotn – med Sommervert og kafé i juli
- Visit Senja region, Strandveien Finnsnes – med Sommervert sommeren 2023