Barna har det trygt og godt i barnehagen

Nå er resultatene klare fra Foreldreundersøkelsen 2021 for barnehager i Senja kommune. Undersøkelsen er den første på kommunale barnehager i Senja kommune, siden kommunesammenslåingen i 2020. Den gjennomføres nasjonalt 2. hvert år.

Far til Arvin, Krister Jensen, og mor til Alma Lavine,Tirill Simonsen. Begge er fornøyde med Gibostad barnehage.

- Det jeg synes er mest fantastisk er at det foreligger en månedsplan og at den ikke er 100 prosent styrende, sier Krister Jensen, far til Arvin i Gibostad barnehage. I praksis er det jo slik at er det godt vær er barna mer ute, og i dårlig vær kan de omorganisere.

Takhøyden for en uformell prat ved henting og levering setter vi pris på, og maten barna får er helt topp – med hjemmelagde brød, sier han. Barna har det trygt og godt i barnehagen.

Mor til Alma Lavine og leder for Samarbeidsutvalget i Gibostad barnehage, Tirill Simonsen, nikker bekreftende.

- Spørreundersøkelsen synes jeg er veldig fin å ha, poengterer Simonsen. Da kan vi som foreldre gi en pekepinn til barnehagen på hva vi synes er bra og hva som kan gjøres bedre.

Godt utgangspunkt for dialog

De individuelle resultatene fra undersøkelsen blir presentert av styrerne i den enkelte barnehage for foreldrene, på vårens foreldremøter i 2022, forklarer Merete Henriksen, virksomhetsleder for Barnehager Senja Nord. Resultatene gir grunnlag for forbedringsarbeidet videre.

Undersøkelsen gjennomføres nasjonalt 2. hvert år. Det er den første i Senja kommune siden kommunesammenslåingen i 2020.

- Vi ønsker å delta for å kunne bruke foreldreundersøkelsen som et viktig verktøy for dialog, mellom foreldre og barnehage, sier Toril Bjørkli, virksomhetsleder for Barnehager Fastland og Senja Sør.

Undersøkelsen gir informasjon om foreldrenes opplevelse av barnehagetilbudet, både lokalt, fylkesmessig og nasjonalt, sier Bjøkli. Foreldrene svarer anonymt og svarprosenten har jevnt over vært god.

Erica Walberg er forelder til Sara på 3,5 år, og har benyttet Berglia barnehage på Finnsnes siden 2019.

Plass til alle

- Tilvenningen var en nøtt i starten. Nå stortrives Sara og liker personalet, og jeg synes barnehagen er oversiktlig og passe stor, sier Erica Walberg, mor til Sara i Berglia barnehage

Berglia barnehage er internasjonal, hvor 1/3 av barna er fra Danmark, Kongo, Eritrea, Syria og Filippinene.

- Ja, det er plass til alle, sier styrer i Berglia barnehage, Leena Yttervold, som selv opprinnelig er finsk. Vi er opptatt av mangfold, hvor barna lærer å akseptere hverandre på en god måte.

Det skaper grunnlag for inkludering og forebygger rasisme og mobbing, poengterer hun.

På besøk i Berglia barnehage, fikk vi gleden av å høre Berglia-sangen.

- I forkant av foreldremøtet til våren, går vi igjennom resultatet og har forberedt hvilke områder vi ønsker ytterligere tilbakemelding på fra foreldrene, sier Lisbeth Nyland, styrer for Furumoen barnehage.

Etter møtet utarbeides en handlingsplan med mål og tiltak, for å bli enda bedre når neste undersøkelse skal utføres om to år, sier hun.

Fullt på høyde

Foreldreundersøkelsen vektlegger områder som hvordan foreldrene opplever relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen, barnets utvikling, trivsel og tilvenning, informasjonsflyten mellom barnehage og foreldre, og ute og innemiljø.

Fra venstre, Toril Bjørkli, virksomhetsleder Barnehager Fastland og Senja Sør, Alexandra Hansen Uteng, styrer Senjahopen barnehage, Lisbeth Nyland, styrer Furumoen barnehage og Merete Henriksen, virksomhetsleder Barnehager Senja Nord.

Vi synes resultatet fra undersøkelsen er svært bra, sett i lys av en pågående og langvarig pandemi, og som en relativt ny, sammenslått kommune, smiler Merete Henriksen.

Sammenligner vi oss med Troms og Finnmark fylke og landet generelt, er vi fullt på høyde, slår hun fast.

Foreldreundersøkelsen 2021
Områder Score fylket Score Senja kommune Score landet
Relasjon barn/voksen 4,4 4,4 4,5
Barnets utvikling 4,6 4,6 4,6
Barnets trivsel 4,7 4,7 4,7
Tilvenning skolestart 4,5 4,5 4,4
Ute og innemiljø 4,0 4,0 4,1
Informasjon 4,2 4,3 4,2
Medvirkning 4,2 4,2 4,2
Henting/levering 4,2 4,3 4,2
Total score/hvor fornøyd er du 4,4 4,4 4,4

Samlet snittresultat per område for barnehagene i Senja kommune sammenlignet med landet og fylket, hvor 5,0 er best og 1,0 er dårligst.

Bygger nye barnehager

- Når det gjelder ute og innemiljø, pågår det et kontinuerlig arbeid med å utbedre kvaliteten på byggene spesielt, forteller Merete Henriksen.

Det skal bygges ny Dansesletta barnehage for område Solli/Vangsvik, og neste ut er ny barnehage i Senjahopen, sier virksomhetslederen.

- Disse byggene er de som per dags dato er i dårligst stand, påpeker Alexandra Hansen Uteng, styrer for Senjahopen barnehage.

Mange av barnehagene er bygd nytt eller totalrenovert de siste årene, fortsetter Uteng. Hun synes det er positivt at det er fokus på utbedring av barnehagebygg de nærmeste årene – både små og større utbedringer.

Furumoen barnehage sin sang.

Nasjonal foreldreundersøkelse 2021 - Utdanningsdirektoratet  (PDF, 199 kB)