Ekstra midler til Kafe Pluss før jul

- Senja kommune skal være et godt sted å leve hele livet, for alle, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Senja formannskap vedtok 29. november en ekstra bevilgning på  30 000 kroner til Kafé Pluss, til tiltak for de som av ulike årsaker sliter, er ensomme eller søker et felleskap, har dårlig råd eller av andre grunner ikke får endene til å møtes nå før jul.

Så glad blir Lill-Janne Bendiksen (fra høyre), når hun får vite om gaven fra Senja kommune v/Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune. Alle foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

- Vi takker for et viktig bidrag fra Senja kommune, og er kjempeglade for all støtte vi kan få, sier Bendiksen, daglig leder for Kafé Pluss og diakon i Lenvik menighet. Dette kommer godt med, nå i førjulstiden.

Et godt og varmt lavterskeltilbud

- Samarbeid, tillit og åpenhet er de viktigste forutsetningene som må til for å lykkes med å skape en god kommune, mener Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Kafé Pluss er et godt og varmt lavterskeltilbud  for alle, som Senja kommune ønsker å støtte opp om, påpeker han.

Kafé pluss er en møteplass i 1. etasje i Finnsnes kirke på Finnsnes, som er åpen for alle. Her får alle et tilbud om gratis mat og drikke og et sted å være.

Lavterskeltilbudet har vært og er en suksess og viktig møteplass, siden oppstarten i 2009.

Besøkende fra omliggende kommuner

- Interessen for tilbudet er blitt større enn noen kunne forestille seg, og betyr veldig mye for veldig mange – også besøkende fra omliggende kommuner, sier Tom-Rune Eliseussen.

Ordfører Tom-Rune Eliseussen overrekker sjekken til fra venstre, Rachel Vangen Hoholm, Senja kirkelige fellesråd og Reidar Strømme og Lill-Janne Bendiksen, Kafé Pluss.

- Kaféen er et kjærkomment tilholdssted for alle, og spesielt for folk som sliter med rusproblemer og psykiske lidelser. Det er et sted med verdighet og respekt, sier Tom-Rune Eliseussen.

- Her kan du komme akkurat som du er, bare hvile litt, være sammen med andre, få i deg litt mat og drikke, slå av en prat, spille spill og kanskje finne noen nye klær i gjenbrukshjørnet vårt, legger Lill-Janne Bendiksen til.

Inviterer til julefeiring

- Vi håper at du som har utfordringer med å få endene til å møtes i jula, faktisk tør å ta kontakt om hjelp, sier lederen for Kafé Pluss, som forteller om flere aktiviteter framover, i regi av Kafé Pluss og andre:

• Kafé Pluss inviterer til Juleverksted 15.-16. desember, julebord 21. desember og juletrefest 28. desember
  • Julaften kan du delta på julaftenfeiring 24. desember i regi av Fontenehuset Senja og Senja Frivilligsentral, etter julegudstjenesten i Finnsnes kirke samme dag

La oss sammen skape ei god jul for alle!

Ta gjerne kontakt med Lill-Janne Bendiksen på mobil 453 22 890, for påmelding og mer info.

Gir penger til flere som trenger det

Senja Formannskap gir i tillegg en reservert totalbevilgning til lag og foreninger med samme mål, på hele 180 000 kroner.

Gir 180 000 kroner til tiltak for de som sliter  - Senja kommune

Barnemuseet har gratis inngang for alle i romjula - Senja kommune