Informasjon om kommunal faktura for første termin 2021

Første faktura for kommunale gebyrer i 2021 kommer i månedsskiftet februars-mars. Her kan du lese om nytt og endringer. Blant annet får noen eiendomsskatt på denne fakturaen, mens innbyggere i andre deler av kommunen ikke får dette på første faktura.

Senja kommune sender i månedsskiftet februar-mars ut faktura for kommunale gebyrer, første termin 2021.

Kommunalt renovasjonsgebyr for hytter og fritidsboliger

Fra 2021 er det en del hytter og fritidsboliger som får regning på kommunalt renovasjonsgebyr, men som ikke har hatt dette tidligere.

Selv om hytta bare brukes noen få dager eller uker i året vil likevel renovasjonsplikten gjelde. Ordningen omfatter alle deler av kommunen.

For de områdene av Senja kommune som tilhørte Berg, Torsken og Tranøy, er fritidsgebyret for renovasjon vesentlig redusert i 2021.

Gebyr for feiing og tilsyn for hytte og fritidsbolig

Feie-/tilsynsordningen i Senja kommune omfatter i utgangspunktet alle bygg med ildsted og pipe. Fra og med 2021 er dette gebyret det samme for hytte/fritidsbolig og vanlig bolig. Noen eiere av hytte/fritidsbolig vil derfor oppleve en økning i prisen på feiing/tilsyn i 2021.

Eiendomsskatt

For innbyggere i tidligere Berg og Torsken er eiendomsskatten med på denne fakturaen. Innbyggere i tidligere Lenvik og Tranøy vil få eiendomsskatten litt senere. Dette på grunn av at sak om endring i promillesats skal opp i kommunestyremøte i mars.

Eiendomsskattelister for 2021 legges ut på kommunens nettside 1. mars. Hvis du vil lese mer om eiendomsskatt og hvordan den beregnes i Senja kommune, kan du trykke på denne lenken