Turistinformasjon om Senja

Vil du besøke Senja kommune og eventyrøya Senja? Ikke rart! Vi er stolte av å bo i en region som er så vakker og attraktiv, at flere og flere vil reise hit. Senja har derfor ei reiselivsnæring i sterk vekst.

I 2022 ble Senja kåret til årets skandinaviske reisemål i National Geographic . Truls Aasnes

Turistinformasjon for Senja

Du finner turistinformasjonen i Strandveien 16, på Finnsnes.

Stranda i Laukvika. Kari H. Slaattelid

Hva finner du i Senja?

Høye fjell, snøkledde fjell, lange fjorder, hvite strender, vidde, nordlys og midtnattsol.

Senja kommune har vill og vakker natur, og eventyrøya Senja er kjent for å være et "Norge i miniatyr". I Senjaregionen finner du uansett sesong, noe for de aller fleste.

Reiselivsbedrifter i området tilbyr overnatting, opplevelser og aktiviteter, som gir deg tilgang til alt Senja har å by på - enten det er for store eller små.

Nyttige informasjonslenker

Karakteristisk tre i Ånderdalen nasjonalpark. Kari H. Slaattelid

​Ånderdalen nasjonalpark

Senja kommune er nasjonalparkkommune.

Ånderdalen nasjonalpark er et tilnærmet urørt naturområde med opprinnelig furuskog, bjørkeskog, og har et fjell- og fjordlandskap som er karakteristisk for ytre deler av Troms.

I februar 2020 fylte nasjonalparken 50 år.

Hvordan komme seg til Senja

• Nærmeste flyplass er Bardufoss.
  • Det er også mulig å ta fly til Tromsø eller Harstad/Evenes og kjøre videre, eller ta hurtigbåt til Finnsnes eller Lysnes.
  • Mellom Brensholmen på Kvaløya i Tromsø og Botnhamn nord på Senja, går det helårig ferge.
  • På sommeren kan du også ta ferge fra Gryllefjord, for å komme deg til Andøy.
Tungeneset. Kari H. Slaattelid

Nasjonal turistveg

Senja er et av landets utvalgte strekninger som har nasjonal turistvei. Det betyr at du langs veien finner tilrettelagte utkikkspunkter.

Ellers er vi selvsagt kry og stolte over hver ei bygd i kommunen. Når du først er her, ta gjerne rundturen med avstikkere og bli kjent med øya og regionen.

Selv om vi er nasjonal turistvei er det enkelte veistrekninger som kan være smale, ha humper og hull. Vi jobber kontinuerlig inn mot fylkeskommunen for at fylkesveiene og tunellene skal bli bedre.

God eller dårlig vei, vi håper besøkende uansett kjører forsiktig og pent.

Her finner du informasjon om nasjonal turistvei i Senja, med beskrivelse av strekningene.

Interaktive informasjonsskilt langs veien

På utvalgte steder i Midt-Troms og i Senja-regionen, finner du informasjonsskilt. Ved å laste ned en mobilapplikasjon kan du skanne en QR-kode på skiltene, for å få mer informasjon om tilbud i området.

Instruksjoner står på skiltene, men du kan også besøke nettsiden her, for mer informasjon, og laste ned app´en før du kommer til Senja.

Tømmestasjoner og sanitæranlegg

Senja kommune samarbeider med lag, foreninger og private om drift av flere sanitæranlegg.

Under finner du oversikt over hvor det er sanitæranlegg i kommunen, og hva de er tilrettelagt for.

Gulldassen ved Ersfjordstranda. Kari H. Slaattelid

Vi gjør oppmerksom på at det på lista også kan være anlegg hvor det er avgift til bruk, dersom det er private lag og foreninger som eier og driver tilbudet.

Det kan også være anlegg rundt om i kommunen, som vi ikke har fått med i lista. Vi håper likevel den kan være til hjelp for besøkende.

Når det gjelder bobiltømming, finner du det i Mefjordvær, på Finnsæter, i Olderhamna på Finnsnes og ved Senjahallen i Senjahopen.

Bobilplasser og campinganlegg

Senja har flere muligheter for bobilparkering og har også flere campingplasser.

For oversikt over dette eller andre overnattingstilbud, er det best å skaffe seg oppdatert oversikt ved for eksempel et google-søk.

For å hjelpe litt på vei med søk, finner du det meste hos turistinformasjonen hos Visit Senja, med oversikt over reiseliv og overnatting samt informasjon om aktuelle bobilplasser:

Lading og parkering for elbil

Våren 2023 etablerte Ishavskraft 4 lynladere i Olderhamna på Finnsnes, og flere lynladere vil bli etablert av Tesla i tilknytning til Olderhamna.

Nå har vi også hurtigladere på Stonglandseidet og Skaland, og Gryllefjord åpnes i løpet av siste halvdel av oktober.

For fergeleie i Botnhamn er planlegging i gang med mål om ferdigstilling neste år.

Ruteinformasjon

Tur og overnatting i naturen

Senja-regionen er kjent for sin natur og sine rike muligheter for tur og friluftsliv. Ved å trykk på denne lenken kan du få en oversikt over leverandører av turbeskrivelser, og løyper.

Sentralt på Senja ligger Ånderdalen nasjonalpark.

Her er det flere merkede stier, og mulighet for fotturer, skiturer, jakt og fiske. Se lenken under til nasjonalparkens nettside:

Om nasjonalparken i Senja - Ånderdalen nasjonalpark.

Sporløs ferdsel

Allemannsretten gir mange rettigheter for ferdsel i naturen, men den gir også plikt til hvordan du skal oppføre deg i naturen.

Regelen om sporløs ferdsel handler om at naturen skal være like fin når vi forlater den, som når vi kom.

For å lese om hva allmannretten gir rett til av ferdsel i naturen. og hva som kreves for sporløs ferdsel, se nettsidene i lenkene under:

Andre nyttige lenker

Artikkelliste