Har ansatt leder for Aktivitetshuset

- Etter endt intervjurunde med mange gode søkere, ble vi enige om at Kåre-Bjørnar Olsen med sin brede kompetanse innfor feltet, er helt rett for jobben som fagansvarlig for Aktivitetshuset for barn og unge i Senja, sier Linda Henriksen i Barne- og familietjenesten i Senja.

Kåre-Bjørnar har vært med å starte lignede prosjekt i form av Aktiv Lyngen i Lyngen, og har gode resultater å vise til.

Kåre-Bjørnar Olsen, påtroppende fagansvarlig for Aktivitetshuset barn og unge, vil være i full drift fra februar 2024, men starter i en liten stilling allerede i januar. Marius Hoe, Framtid i Nord

- Når vi lyste ut stillingen som leder for Aktivitetshuset barn og unge,  ønsket vi gjerne noen med erfaring fra lignende arbeid, sier Linda Henriksen.  Vi ønsket en person som var godt egnet for å jobbe med barn og unge og som forstår hva det ville si å ha en slik stilling.

Ikke minst vet vi at han har et eget brennende engasjement for barn og unge, så dette er en ansettelse vi er veldig glade for å ha gjort, smiler hun.

Kåre-Bjørnar vil være i full drift som fagansvarlig hos oss fra februar 2024, men starter i en liten stilling allerede i januar.

Aktivitetshuset skal holde til i det tidligere Telenorbygget i Hersvik 7 på Finnsnes. Arealet er på litt over 400 kvadrat med en hovedetasje og et loft.

- Det har vært en fantastisk tid i Lyngen, men nå må jeg gripe sjansen, sier Kåre-Bjørn Olsen, som flytter til Senja på nyåret. I Senja skal han utvikle et lignende tilbud som i Lyngen.

Ønske fra ungdom i Senja

Senja kommunestyre vedtok i vår å etablere aktivitetshus for barn og unge. Det ble bevilget midler til to stillinger.

- Utvalg for oppvekst og kultur (UOK), og ungdomsrådet har deltatt aktivt i utformingen av tilbudet, forteller Linda Henriksen.  Arbeidsgruppen har bestått av UOK, Ungdomsrådet og ansatte i Barne- og familietjenesten.

De har gjennomført møter med temaene lokalisering, faglig innhold og økonomi, samt befaring hos lignende tilbud i Tromsø og Harstad.

Linda Henriksen, virksomhetsleder for Barne- og familietjenesten i Senja kommune, er veldig glad for ansettelsen av Kåre-Bjørnar Olsen. Hun ser fram til å få han på plass for fullt i februar 2024. Kari H. Slaattelid, Senja kommune

- Ønsket fra ungdommene i Senja var at Aktivitetshuset måtte være lokalisert innenfor et avgrenset området, forteller Henriksen. Dette området er fra krysset til Domus, Kunnskapsparken, Ringveien og bort til Heimlymyra.

Den endelige avgjørelsen ble det gamle Telenorbygget i Hersevik på Finnsnes. Arealet er på litt over 400 kvadrat med en hovedetasje og et loft.

Åpner rett etter påske 2024

- Prosessen framover vil nå bestå av å gjøre klar lokalitetene, sammen med Ungdomsrådet og Barn og unges kommunestyre,  forteller Linda Henriksen.  Og vi vil gå i gang med å starte prosessen i forhold til hvilke aktiviteter som skal være i Aktivitetshuset.

Noen av ønskene som allerede er kommet fra ungdommene, er blant annet podkast/medierom, gaming, dans, teater osv., fortsetter hun. Vi vil videre jobbe med avklaring i forhold til hvordan vi skal bruke den andre 100%-stillingen, sier hun.

- Dette blir spennende, sier Kåre-Bjørn Olsen.  Jeg har et godt førsteinntrykk av kommuneledelsen, som ønsker å satse på barn og unge, og så blir veien litt til mens vi går. Det er et stort potensial i Senja, sier han.

Åpningen av Aktivitetshuset blir etter planen etter påske 2024.

Nyttige informasjon