Mål om aktivitetshus for barn og unge

- Jeg synes kommunen har vært flink til å lytte til oss i denne saken, sier Madicken Olufsen, leder for ungdomsrådet i Senja kommune.

Fv. leder Madicken Olufsen og nesteleder Mathias Borch Pettersen i ungdomsrådet i Senja.

Elevrådene i Senja har gjennom ungdomsrådet uttrykt et ønske om et eget aktivitetshus og ha mulighet til å medvirke i utformingen av hva det skal inneholde, sier Madicken Olufsen.

Utvalg for Oppvekst og kultur hadde i sitt møte på onsdag denne uken til behandling, saken om etablering av aktivitetshus for barn og unge.

Aktivitetshus i regi av kommunen

Oppfølgingen er basert på vedtak i kommunestyret 22. september i fjor, om at et aktivitetstilbud for barn og unge skal utformes og driftes i kommunal egenregi.

Utvalget innstiller på at kommunestyret i møte 22. juni vedtar å etablere et aktivitetshus for barn og unge som en kortsiktig løsning i det private leiemarkedet, i påvente av at egnet kommunal eiendom kan avsettes til en framtidig permanent løsning, sier Regine Solli, leder for utvalg for Oppvekst og kultur.

Representanter fra utvalget for Oppvekst og kultur, Ungdomsrådet og Barne- og familietjenesten i Senja kommune, skal delta aktivt i utformingen av tilbudet.

Dette er i tråd med ønsker og innspill fra ungdomsrådet i Senja.

Ungdom sin medvirkning er viktig

- Vi har forstått på ungdommene som bruker nåværende Møteplassen på Frivilligsentralen, at de er spesielt interessert i Mekkegarasjen og har uttrykt ønske om å ha det med videre, sier Madicken Olufsen, leder for ungdomsrådet i Senja.

Målet er å tilby en større bredde, der flere som har de samme interessene får en plass å møtes, poengterer hun.

Vi skal ha åpen arena med lavterskeltilbud, hvor ingen føler seg utelukket.

Madicken Olufsen, leder for ungdomsrådet i Senja

- Når vi var i Harstad for å få innblikk i hvordan de har bygd opp ungdomstilbudet der, registrerte vi blant annet at det er viktig med forutsigbarhet og faste voksne ansatte som kjenner ungdomsmiljøet og gir trygghet om det skulle oppstå situasjoner, sier Olufsen.

- Som vist i tidligere saker om møteplass for ungdom og viktige innspill fra ungdomsrådet, må et tilbud om aktivitetshus i Senja være interessant og inkluderende for barn og unge, med vekt på relevante aktivitetstilbud, sier Regine Solli.

Regine Solli, leder av Utvalg for Oppvekst og kultur i Senja kommune.

De råd vi har fått fra ungdomsrådet er både gode og fornuftige.

- Et aktivitetshus for barn og unge vil av hensyn til attraktivitet og innhold tilpasses alder og åpningstider, påpeker Regine Solli.

For store sprik i alderssammensetninger vil prege interessen for å delta på arenaen, i tillegg til at det kan påvirke trygghet for de ulike brukergruppene, sier hun.

Få ungdomsleder på plass

Det har i arbeidsgruppen i prosessen med et aktivitetshus for barn og unge, vært enighet om at det må etableres en stilling med dedikert ansvar for huset og dets aktiviteter.

- En nokså vanlig kommunal organisering er at slike tilbud faglig sorterer under stilling som ungdomsleder, sier Regine Solli.

Ungdomslederen vil ha en sentral rolle i å utforme tilbudet, basert på erfaringer og anbefalinger fra andre etableringer i landet, lokale forhold og ungdomsmedvirkning.

Innspill og konklusjoner fra ulike arbeidsgrupper hittil i prosessen vil også være sentrale og nyttige i utformingen, avslutter hun.

Behandles i kommunestyret

Saken kommer til endelig behandling 22. juni i kommunestyret. Utvalget for Oppvekst og kultur innstiller på rådmannens anbefaling:

• Det bevilges inntil kr. 3,3 mill. per år i driftsmidler i økonomiplanperioden 2024-27, med utgangspunkt i rammebudsjett, samt inntil kr 1,5 mill. i investeringskostnader for etableringen.
  • Rekruttering av stilling som ungdomsleder initieres med sikte på tilsetting i løpet av siste tertial 2023, med organisatorisk forankring i barn- og familietjenesten.
  • Ungdommene skal være med å utvikle tilbudet og lokalene, med tanke på medvirkning og eierskap.