Kulturpris 2021 går til Arnulf Anderssen

Kulturprisen tildeles enkeltpersoner eller foreninger innenfor Senja kommune, som har gjort en særlig fortjenstfull innsats innenfor det lokale kulturliv.

Utvalg for oppvekst og kultur i Senja Kommune er innstillende myndighet og kulturprisen deles ut av Senja formannskap. Prisen er på kr. 10.000. Formannskapet hadde møte 30. november og behandlet saken, og tildelte Kulturprisen til Arnulf Anderssen.

Senja kommunes Kulturpris 2021 går til Arnulf Anderssen. Fra venstre, ordfører Tom-Rune Eliseussen og prisvinneren. Foto: Asbjørn Beyer Log/Senja kommune.

Arnulf Anderssen får Kulturprisen 2021 for sitt store engasjement innen kulturskoletilbud, musikk, korps og revy i bygdene i gamle Torsken kommune. Et engasjement han fortsatt brenner for!

Arnulf er opprinnelig fra Skaland, men flyttet til Medby først på 70-tallet, der hans kone Eldrid kommer fra. Arnulf har arbeidet en årrekke som lærer ved Medby skole før han i 2000 overtok som rektor, noe han var fram til 2010.

Da skulle han egentlig gå av og nyte pensjonisttilværelsen, men slik ble det ikke. Han fortsatte i en delstilling og tok på seg oppdrag for Torsken kommune som skolefaglig rådgiver, helt fram til kommunesammenslåinga i januar 2020.

Engasjert i kultur og skole

Arnulf var i en årrekke en aktiv og tydelig politiker i gamle Torsken kommune. Arnulf var ofte framme på talerstolen og fremmet synspunkter på vegne av bygdene. Arnulf har alltid vært opptatt av at det skal være et tilbud for barn, unge og eldre i bygdene.

Han vær tidlig ute med å engasjere seg i at det skulle gis et kulturskoletilbud, der skolen skulle være en aktiv part. Da han jobbet som rektor, viste han stort engasjement for at elevene skulle få erfare det å delta i forestillinger med skuespill, sang og musikk, til glede for familiene til elevene.

Adventskafeene har vært et populært arrangement i bygdene rundt Medby skole. Skolen ble en åpen arena, som kunne benyttes til aktiviteter og frivillighet på ettermiddagstid. En tradisjon og et tilbud som lever videre i dag.

Vi gratulerer med Kulturprisen 2021!