Lavterskeltilbud for ungdom

Er du 13-16 år og har lyst til å være med å utforske nye aktiviteter og møte nye mennesker? Vi har fortsatt ledige plasser.

Senja Idrettsråd, Senja kommune og politiets uteseksjon, står bak et populært lavterskeltilbud til 8.-9. og 10-klassinger i kommunen.

Fv. Stine-Lise Paulsen, Barne- og familietjenesten, Senja kommune, Ahmed Abdelhalik Minawi og Silje Lamo Bjørndal, Flyktningtjenesten og Rene Hillestad, Senja Idrettsråd, sammen med politiet, står bak lavterskeltilbudet til ungdommer som ikke oppsøker de tradisjonelle idrettsaktivitetene i Senja. Foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Aktivitet og mestring

- Aktivitet og mestring er et gratis tilbud for ungdommer som ikke oppsøker eller finner seg til rette i de tradisjonelle idrettsaktivitetene i Senja, sier Stine-Lise Pausen i Barne- og familietjenesten, Senja kommune.

Dette er en arena hvor de kan få følelsen av mestring, ha det gøy og møte jevnaldrende, med trygge rammer rundt seg, sier hun.

Aktivitetene er bygd på hva som er mulig å få til og det som er mest populært, etter evaluering og tilbakemeldinger fra ungdommene selv.

Stine-Lise Paulsen, Barne- og familietjenesten, Senja kommune

Midlene for å drifte prosjektet i kommunen kommer fra Bufdir og Idrettsrådet.

Ønsker å motvirke utenforskap

Vi har en stor gruppe i kommunen som ikke finner sin rolle i idretten. Her kan de oppdage nye aktiviteter, forteller Rene Hillestad, leder i Senja idrettsråd.

Klatrevegg er svært populært.

Det er et tilbud for alle ungdommer, også de som allerede er med på andre ting.

Senja idrettsråd startet for over 10 år siden med storbysatsing, for ungdommer utenfor de tradisjonelle idrettsaktivitetene. Målet var å motvirke utenforskap.

Senja kommune, politiet og Senja idrettsråd har vært bærebjelken hele tiden.

Ha det gøy

- Vi har instruktører på de ulike aktivitetene, og benytter idrettslagene der vi selv ikke har kompetansen, sier Rene Hillestad.

Vi møtes i slalombakken! Utstyr ordner vi.

Ungdommene som blir med trenger ikke utstyr eller være forberedt, de kan komme som de er, sier han.

- Det varierer veldig på type aktiviteter og steder, sier Stine-Lise Pausen.

Det kan være fresbee, padling, pil og bueskyting, klatrevegg, volleyball, svømming, spinning, bowling og gårdsbesøk.

Målet er at ungdommene som deltar synes det er gøy, møter jevnaldrende og blir med i et fellesskap med trygge rammer rundt seg.

- Aktivitetene er bygd på hva som er mulig å få til og det som er mest populært, etter evaluering og tilbakemeldinger fra ungdommene selv, fortsetter hun.

Nedslagsfeltet er by og bynære områder, men vi har åpnet opp også for at andre kan komme, avslutter Paulsen.

Stine-Lise Paulsen, Barne- og familietjenesten, Senja kommune.

Fakta

• Det er beregnet plass til 18-20 deltagere, og det vil bli første til møllen om interessen er stor og vi oppretter venteliste.
  • Aktivitet og Mestring følger skoleruten og vil arrangere aktivitetene primært på mandager fra klokken 18.00-20.00.
  • Vi håper at deltagerne etter hvert skal finne seg en aktivitet som de ønsker å fortsette med. Her kan vi gå inn via Fritidskassen for barn og unge, og være behjelpelig med midler, utstyr, lisenser, etc.
  • Midlene for å drifte prosjektet i kommunen kommer fra Bufdir (tilskudd til inkludering av barn og unge 2022/23) og Idrettsrådet.
  • Kontaktpersoner stine.lise.paulsen@senja.kommune.no og rene.hillestad@idrettsrad.no.
  • Du kan melde deg på igjennom Aktivitetskalenderen Senja friskus - Aktivitet og Mestring.