På jobb i påsken for deg

Mange tar påskeferie, men noen må være på jobb. Påsken er en travel tid! Innbyggere i kommunen og tilreisende til Senja drar på hytta, i fjellet eller ut på byen. Snøskredfare, skader, uhell og mer trykk forventes, selv om de fleste er flinke til å ta vare på seg og sine.

Uansett kan du være trygg på, at Finnsnes interkommunale legevakt, Senja Brann og redning, Norsk Folkehjelp Midt-Troms, Finnsnes og omegn Røde Kors med flere, er i beredskap hele påsken. For deg.

Brannsikker hytte i påsken

- Mange skal på hytta i påsken. Da er det viktig at du sjekker at hytta er godt sikret mot brann, sier Arnstein Smevik, brannsjef i Senja Brann og redning. Det aller viktigste er å sjekke at røykvarsleren fungerer.

I Senja kommune er det 2 500 fritidsboliger. I takt med velstandsøkningen har også hyttene blitt større og mer påkostet. Men selv om mange bruker hytta mye, står de fleste hytter ubrukt i flere uker i strekk i løpet av året.

- Men hver gang hytta tas i bruk må du sjekke at røykvarsleren fungerer, presiserer brannsjefen.

Hyttebrann i Hessdalen i Holtålen kommune. Foto: Ole Jørgen Kjellmark.

Batteriet kan ha gått tomt siden forrige gang du sjekket. Pass derfor også på at du alltid har ekstra røykvarslerbatteri på hytta, fortsetter han. Og er du i tvil om det, sett det på handlelista for påsken!

Mange hytter ligger utenfor allfarvei og utrykningstiden er ofte lenger enn den vil være i mer sentrale områder.

Arnestein Smevik, brannsjef i Senja Brann og redning

Derfor er det utrolig viktig at du ikke tar ferie fra brannsikkerheten, når du drar på hytta. Vi har ingen liv å miste i brann, avslutter brannsjefen.

Brannvernforeningens sjekkliste

• Sjekk røykvarslerne hver gang hytta tas i bruk
  • Ha alltid ekstra batterier i reserve
  • Sørg for rikelig tilgang til slokkeutstyr