Tesla til Finnsnes med Superladere

- Dette er en gladsak for Senja Kommune og regionen, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Høsten 2021 ble det etablert kontakt med Tesla med tanke på å få etablert denne ladestrukturen på Finnsnes.

Senja kommune og Tesla har senere jobbet for å få dette på plass og signerte avtale i desember 2021.

Kom gjennom nåløyet

Urolige tider i verden og i Europa som følge av krigen i Ukraina har forsinket etableringen betydelig.

- Jeg er veldig fornøyd med og stolt over at Tesla har funnet det riktig å etablere seg i Senja kommune, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Noe som må oppfattes å være en annerkjennelse av Senja både som et attraktivt reisemål og som et viktig handelsknutepunkt, poengterer han.

Nåløyet for etableringen av Teslas superladere er trangt, og det er ikke mange byer i nord som har dette tilbudet, fastslår han. Verken Tromsø, Harstad eller Bodø har tilsvarende i dag.

Etablering til høsten

Ladestasjonen vil i første omgang ha 4 ladeplasser med planlagt utvidelse til 8, lokalisert i Olderhamna.

Kapasitet blir 250 kW og laderne er åpne for alle typer elbiler. Og første fase planlegges åpnet i slutten av september/oktober 2023.

Finnsnes vil etter dette ha et solid ladetilbud.

Senja kommune takker Tesla for godt samarbeid i prosessen så langt og ser frem til en god dialog videre!