Tiltak ved et eventuelt større utbrudd

- Det er påvist enkelttilfeller av fugleinfluensa hos fugler i Senja, ikke større utbrudd. Men vi er forberedt og klar til å iverksette tiltak om nødvendig, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

I samarbeid med Mattilsynet og Senja avfall, har vi på plass en plan for hvordan vi går fram ved et større utbrudd av fugleinfluensa, sier Tom-Rune Eliseussen.

Tiltaksplan i Senja

Senja kommune har beredskap i forhold til kriser, med utgangspunkt i overordnet beredskapsplan for Senja kommune og etablering av kriseledelse.

For å være forberedt i tilfelle et større utbrudd av fugleinfluensa i Senja, har vi hatt koordineringsmøte med interne ressurser, Mattilsynet og Senja avfall.

Vi har blitt enige om følgende plan:

• Mattilsynet melder fra til kommunen det gjelder ved større utbrudd, og bistår med veiledning og oppdatert informasjon til innbyggerne gjennom sin hjemmeside om fugleinfluensa.
  • Kommunen organiserer innsamling og har avtalt levering til forbrenningsanlegget hos Senja avfall på Finnsnes.
  • Senja brann og redning er vår førstelinje. De har ressurser og erfaring ift. akutt forurensning og vil samle inn døde fugler, iført korrekt beskyttelsesutstyrVed ytterligere mannskapsbehov er Sivilforsvaret i Troms en tilgjengelig ressurs.
  • Senja kommune vil sikre at ansatte, innbyggere og turister får informasjon gjennom våre informasjonskanaler, og bidra til god informasjonsflyt og samhandling med Mattilsynet, Senja avfall, nabokommuner, Sivilforsvaret, Statsforvalteren i Troms og Finnmark og evt. andre bidragsytere i ulike faser.

Ikke ta på syke eller døde fugler

Utbrudd av fugleinfluensa hos villfugl gjelder hele Norge, og er dødelig for fugler og svært smittsomt for andre fugler og ådseldyr.

Viruset smitter svært sjelden til mennesker ifølge Folkehelseinstituttet, men som et føre-var-prinsipp er det smart å ta noen forholdsregler.

Ikke ta direkte på syke og døde fugler. La syke fugler være i fred. Det er forståelig at du ønsker å hjelpe, men det krever kompetanse om smittevern og avliving.

Her finner du alt du trenger å vite om fugleinfluensa - Mattilsynet

Fugleinfluensa på ville fugler - Senja kommune