Fugleinfluensa på ville fugler

Det er et pågående, større utbrudd av fugleinfluensa blant krykkjer og måser i Finnmark. Det er påvist enkelttilfeller av fugleinfluensa hos måser i Senja kommune og Troms, men ikke større utbrudd.

Lav risiko for smitte til mennesker

Folkehelseinstituttet vurderer risikoen for smitte til mennesker som svært lav.

Dette gjelder også i områder der det er funnet døde fugler og det er påvist fugleinfluensa hos villfugl.

Varsle ved større utbrudd

Hvis du kommer over større ansamlinger av døde fugler, skal du ta kontakt med Mattilsynet på telefon 22 40 00 00 og/eller innmelding.fugleinfluensa@mattilsynet.no.

Mattilsynet ønsker oversikt over utbruddet, og i noen tilfeller er det aktuelt å ta prøver av døde fugler.

Varsle om døde fugler - Mattilsynet

Oppdatert informasjon om fugleinfluensa - Mattilsynet

Hva gjør du

• Ikke ta på syke og døde fugler.
  • La syke fugler være i fred. De blir stresset når folk nærmer seg, og er heller ikke i stand til å fly vekk. Fugler som overlever sykdommen, vil kunne forsørge reirungene sine. Syke fugler kan ikke behandles mot fugleinfluensa.
  • Begrens unødvendig ferdsel i områder med mye fugler, siden smitte kan spres via fottøy og klær.
  • Vask og desinfiser fottøy og klær dersom du reiser til flere områder med mye ville fugler.

Myndighetene samarbeider

Det er viktig å fjerne døde fugler for å redusere smittespredning, særlig i områder hvor det er stor dødelighet av fugler.

Ved et større utbrudd vil Senja kommune i samarbeid med Mattilsynet og Senja avfall, få på plass best mulige ordninger for å fjerne døde fugler.

Mattilsynet samarbeider med Veterinærinstituttet, Miljødirektoratet, SNO, FHI, NINA og Statsforvalteren i Troms og Finnmark, og vurderer fortløpende tiltak for å hindre smittespredning.

• Personer som skal samle inn store mengder døde fugler på vegne av myndighetene, må ha god smittebeskyttelse.
  • Fuglene må lagres på en sikker måte fram til henting og destruksjon.

Oppdatert informasjon om fugleinfluensa

Informasjonsplakater

For å hindre videre smitte, er det viktig å begrense ferdsel i enkelte områder med mye villfugl og unngå å ta på syke og døde fugler.

Mattilsynet har laget plakater på norsk og engelsk, som vi oppfordrer turistaktører i Senja å henge opp på relevante steder: