Arbeidsgruppene er godt i gang

- Vi som jobber i helse er med på å bestemme hvordan arbeidsplassen vår skal bli, sier Krister Viken, hovedtillitsvalgt, Delta Senja. Vi har muligheten til å engasjere oss og delta i arbeidsgruppene, som har fått ansvar for å kartlegge situasjonen i dag, definere ansvarsområde og arbeidsoppgavene og hvordan sykehjem og hjemmetjenesten skal bli i framtida, forteller han.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Delrapport fra hver arbeidsgruppe skal leveres innen 1. april.

- Senja skal være et godt sted å leve hele livet, sier Jorid Meyer, kommunalsjef for Helse og omsorg i Senja kommune. Sammen med administrasjonen og Utvalg for helse og omsorg, jobber hun med og leder prosessen som skal utrede framtidig tjenestetilbud innenfor pleie og omsorg i kommunen.

Prosessen er et prosjekt i kommunen, med mandat gitt av kommunestyret 16. desember og Utvalg for helse og omsorg 21. desember.

Ansatte ved sykehjem og hjemmetjeneste i kommunen, har åpnet opp dørene og ønsker politikerne velkommen på besøk. Fra venstre, Marianne Stokmo Johansen, tillitsvalgt og hjelpepleier i hjemmetjenesten for Sør-Senja og Ann Iren S. Johansen, avd. leder sykehjem. Foto: Anne Kaja Knutsen.

Og nå jobbes det for fullt, fram til det skal foreligge en innstilling fra Utvalg for helse og omsorg, som skal behandles i kommunestyret før sommerferien.

- Vi startet med arbeidsmøte hvor administrasjonen la fram forslag til organisering og milepælsplan, og jobber nå med å kartlegge status og hvordan ansatte og andre viktige interessenter ser for seg pleie- og omsorgstjenestene i kommunen i framtida, forteller Jorid Meyer.

Bred involvering

Senja kommune etablerte og igangsatte tidlig i februar arbeidsgrupper ved hvert enkelt sykehjem og i hjemmetjenesten, sammen med politikere bredt partisammensatt og fordelt i hver arbeidsgruppe.

Fagforbundet Senja er fornøyd med at det er iverksatt et trepartssamarbeid der utvikling av tjenestene skjer i dialog med og gjennom et konstruktivt samarbeid mellom ansatte/tillitsvalgte, administrative ledere og politikere, samt vernetjenesten. Dette for å se på et fremtidig helhetlig omsorgstilbud i kommunen.

Trepartssamarbeidsmodellen har erfaringsmessig gitt gode resultater.

Fagforbundet Senja mener det er fullt mulig å omorganisere tjenestene og bruke kompetansen bedre enn i dag, uten at tjenestetilbudet i distriktene rammes.

Rigmor Hansen, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Senja

- Politikerne har denne måneden besøkt sykehjem og hjemmetjeneste i kommunen, og er både lyttende og lærende, konstaterer kommunalsjefen for helse og omsorg.

Fra venstre, Ann Iren S Johansen, avd. leder for hjemmetjenesten, Vibeke Waade Lillevik, avd. leder for sykehjem og Marianne Stokmo Johansen, tillitsvalgt og hjelpepleier i hjemmetjenesten for Sør-Senja. Foto: Anne Kaja Knutsen.

I februar har politikerne besøkt sykehjem på Stonglandet, i Gryllefjord, Finnsnes, Rossfjord, Skaland og Sifjord, hjemmetjenesten i Gibostad/Vangsvik og Finnsnes sentrum samt Finnsnes Bo og aktivitetssenter.

En egen HMS-gruppe er godt i gang, bestående av fagfolk innen helse og omsorg og andre interessentgrupper i kommunen som berøres av framtidig tjenestetilbud.

- Vi ønsker god involvering og medvirkning. Samtidig ser vi det som viktig med god informasjon og kommunikasjon både internt og eksternt, sier Martin Ness, leder for Utvalg for helse og omsorg i Senja kommune.

- Ett av kommunikasjonsmålene i denne prosessen er å styrke intern samhandling og dialog gjennom hele perioden i prosessen, påpeker kommunalsjefen. Langsiktig ønsker vi å sikre god kommunikasjon videre i nye prosesser og prosjekter.

Fra venstre, politikerne Martin Ness (Ap) og Jorill Andreassen (H), på besøk hos Berit Myrlund Larssen, avdelingsleder og Chris David Edwards, verneombud og sykepleierstudent ved Finnsnes Bo- og aktivitetssenter. Foto: Kari H. Slaattelid/Senja kommune.