- De ansatte gjør en formidabel jobb

Det er for tiden et høyt smittetrykk blant ansatte i helse og omsorg i kommunen, noe som også medfører mer fravær enn vanlig. Og vi løser det, sier sykepleier og terapeut, Elisabeth Lindgård. Men når det er sagt, gleder vi oss til en normal hverdag med litt mindre kjør.

- Det har til tider vært svært utfordrende både for brukerne av tjenesten og personalet, som har måttet håndtere helt nye problemstillinger, forteller Elisabeth Lindgård ved Tjeneste for utviklingshemmede, Seljebergan (TFU). Video: Kari H. Slaattelid/Senja kommune.

- Våre ansatte har vært kreative for å håndtere restriksjonene over tid, og nå er det utfordringer med økt koronasmitte blant ansatte i flere tjenester i kommunen, forteller Jorid Meyer, kommunalsjef i Helse og omsorg i Senja kommune.

Måten ansatte i TFU har løst hele pandemiperioden med å ivareta brukerne, er eksemplarisk, sier en takknemlig kommunalsjef. Veldig mange har gjort en kjempeinnsats.

Samtidig ønsker hun å gi honnør til renholderne i kommunen, som har stått last og brast i lag med helsepersonellet og ivaretatt den delen av smittevernsarbeidet.

Fra venstre, Anders Eide, vernepleier og Elisabeth Lindgård, sykepleier og terapeut ved Tjeneste for utviklingshemmede, Seljebergan. Alle foto: Kari H. Slaattelid/Senja kommune

Godt samhold

- Mange av brukerne har nok vært redde og følt på ensomhet, sier Anders Eide, vernepleier ved Seljebergan. I tillegg har vi til tider hatt høyt syke- og karantenefravær, slik at vikarene har måtte komme inn i større grad en normalt.

Heldigvis har vi supre vikarer som har stilt opp, og de fast ansatte har bretta opp ermene og jobbet ekstra der de kunne.

Anders Eide, vernepleier

- Vi har blitt gode på alternative løsninger, stekt vafler ute, kjørt utebingo og utebowling med mer, for å kunne holde 1-2 meter, smiler Elisabeth Lindgård.

Men når jobb og dagtilbud og de få fritidstilbudene brukerne våre har blitt stengt ned, så har det vært en tøff hverdag for de fleste å stå i, sier hun.

- Samholdet blant oss ansatte har vært fantastisk, og beboerne har virket glade for det vi har fått til, fastslår begge to.

Og noen av de løsningene vi har brukt kan videreføres når pandemien er over, poengterer Elisabeth Lindgård. Vi har sett at alternative løsninger fungerer godt.

Formidabel jobb

- Det positive nå er at de som blir smittet i all hovedsak får milde symptomer og kommer seg raskt tilbake i jobb, påpeker Elisabeth Skogheim, kommuneoverlege i Senja kommune.

Vi har ikke sett noen økning i sykehusinnleggelser med omikronvarianten, i vår region.

- De ansatte i de ulike helsetjenestene i kommunen har over lang tid stått i en svært presset situasjon, og er følgelig slitne. Og det vil også kunne prege tiden fremover, sier kommuneoverlege.

Vi har det tøft i flere tjenester i kommunen nå, men situasjonen vil trolig bli bedre i ukene fremover fordi færre smittes samtidig, legger hun til.

Fra venstre, Christine Berntsen, virksomhetsleder for Tjeneste for utviklingshemmede og Jorid Meyer, kommunalsjef Helse og omsorg i Senja kommune.

- Som leder er jeg utrolig stolt av den tjenesten vi leverer, sier Christine Berntsen, virksomhetsleder for Tjeneste for utviklingshemmede. De ansatte står på, hiver seg rundt og omstiller seg i rekordfart.

De er engasjerte og utrolig dyktige - de gjør en formidabel jobb.

Christine Berntsen, virksomhetsleder

Det kan Jorid Meyer skrive under på. Hun er kommunalsjef for alle ansatte i Helse og omsorg, og kan beskrive en hverdag for helsepersonell i kommunen som over tid har vært og er både tøff og krevende.

- Vi er rundt 1000 hoder som jobber i helse og omsorg i kommunen. Takk til hver og en, sier hun.

Fra luftbamseklem til skikkelig klem

- I snitt halvparten av de ansatte i helse- og omsorgstjenesten har vært eller er hjemme på grunn av koronasykdom, konstaterer Jorid Meyer.

Men vi er en robust kommune og har hjulpet hverandre på tvers av avdelinger og fagområder, sier Meyer.

- Brukerne av tjenestene våre er i utgangspunktet sårbare for endringer, og ofte avhengig av faste rammer og forutsigbarhet, forklarer Elisabeth Lindgård.

Vi innførte "bamseluftklem", men noen ganger måtte vi gi en klapp på skuldra eller en skikkelig klem.

Elisabeth Lindgård, sykepleier og terapeut

Enkelte ble svært redde av for eksempel munnbindbruk, og har måttet venne seg til endringer som har vært vanskelig å forstå, forteller sykepleieren.

Men vi stiller opp for hverandre og jobber på tvers, avslutter hun.

Nederst fra venstre og oppover, Christine Berntsen, Jorid Meyer, Monica Larsen Vågå (Busletta), Maiken Hillestad (Seljebergan), Christian Tøllefsen (Seljebergan) og Tobias Dahl(Sandviklia). Nederst fra høyre og oppover, Hilde Sørensen (avdelingsleder, Liaveien), Elisabeth Lindegård (Seljebergan), May Kristin Arnesen (Seljebergan), Jim Albertsen (Bakkely) og Anders Eide (Seljebergan).