Endelig er Lise Beate kommet hjem

Rederiet Oddvar Nes sin nye båt ble behørig markert i Botnhamn denne uken, med marsipankake, kaffe og tale ved Senja kommunes ordfører, Tom-Rune Eliseussen.

I fjor sommer ble det kunngjort at rederiet Oddvar Nes AS hadde inngått avtale om å kjøpe samtlige aksjer i Vesterhav AS.

- Det må karakteriseres som nærmest sensasjonelt at et lokalt fiskebåtrederi fra Senja kan gjøre et oppkjøp fra Vestlandet, der summene nærmer seg en halv milliard kroner, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen.

God ivaretakelse av mannskap og fisk

- Dette kommer ikke av seg selv, poengterer ordfører Tom-Rune Eliseussen. Det ligger mye arbeid bak av Senjarederiet i Botnhamn, som har gjort dette mulig.

Ordføreren er svært takknemlig for at vi har lokale eiere på Senja med en klar målsetning, om å anvende de verdier som skapes i fiskerinæringen til videre vekst og utvikling.

Jeg ønsker å gratulere rederiet Oddvar Nes AS med nytt fartøy. Registreringen TF-100-SE er et synlig bevis på framtidstro og at vi er en kommune hvor fiskerinæringen er bærebjelken i Senja-samfunnet, sier Eliseussen.

- Vi ser fram til og ta det nye fartøyet i bruk, etter et langt verkstedopphold med blant annet montering av fabrikk, sier skipper på Lise Beate, Jan Petter Børresen.

Fartøyet tilfredsstiller de fleste krav og forventninger vi har til et fartøy av denne størrelsen, både med hensyn til mannskap og behandling og ivaretakelse av fisken, smiler Børresen.

- Vi går over til to skift på Lise Beate, der det ene skiftet vil være mannskapet som var med båten tidligere med skipper Helge Norheim, sier skipperen på det andre skiftet. Jan Petter Børresen.

Tilrettelegger for fiskeri- og sjømatnæringen

I tillegg til ny båt er det stor aktivitet knyttet til denne investeringen på land i Botnhamn.  I fjor vår innvilget Senja kommune dispensasjon og tillatelse, slik at rederiet kunne bygge nytt lagerbygg.

Senja kommune er Norges største fiskeri- og sjømatkommune.

- Som ordfører har jeg hele tiden sagt at vi skal bli større. Med denne satsingen til rederiet Oddvar Nes, har vi styrket vår posisjon betraktelig, konstaterer ordføreren.

Han mener at matproduksjon i og fra havet, bør være ett av Norges aller viktigste satsingsområder i årene som kommer.

Her på besøk på Trondskjær, en annen toppmoderne båt i Senjarederiet, fra 2019. Fra venstre, Senja kommunes ordfører Tom-Rune Eliseussen, eier Trond Berntsen, styreleder, eier Ole-Martin Lund Andreassen, eier Oddvar Nes og skipper på Trondskjær, Stian Nes. Foto: Senja kommune/Kari H. Slaattelid.

Kommunen har som ett av sine fokusområde å være utviklingsmotor i nord.

- For Senja kommune er det veldig viktig å være tilrettelegger for den aktive og fremoverlente fiskeri- og sjømatnæringen vi har i kommunen, slår han fast.

Gode eksempler på dette er ny fiskerihavn i Fjordgård, utbedring av fiskerihavna i Senjahopen og Klubben næringsområde på Silsand.

Fakta om Lise Beate

Den nye båten erstatter gamle Lise Beate som ble bygget til Oddvar Nes A/S.

• Båten har en lengde på 38,55 meter, bredde på 9,50 og tonnasje på 498 bruttoregistertonn
  • Den ble bygd på Solund verft i 2014 med byggenummer 7, for Vesterhav A/S på Bulandet
  • Båten er rigget for not og snurrevad