Gravfestesaken - Tar tilbakemeldinger på alvor og stopper prosessen

Kommunen tok nylig initiativ til møte med Senja kirkelig fellesråd, og har blitt enige om at prosessen stoppes i år og at portalen for å registrere seg som fester åpnes igjen fra september og ut året.

Fv. Rachel Vangen Hoholm, kirkeverge i Senja kirkelige fellesråd og Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune. Foto Senja kommune

- Det gir folk nødvendig tid til enten å frasi seg festeansvaret eller registrere seg som fester (ta ansvar for grav til slekt). Vi har alle følelser rundt dette, og det tar vi på alvor, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Senja kirkelig fellesråd vil neste år prioritere graver som folk har bedt om skal slettes.

Konstruktivt møte

- Både Senja kirkelige fellesråd og kommunen har mottatt en god del negative tilbakemeldinger rundt arbeidet med å registrere og følge opp gravfester i Senja. Vi er derfor glade for at kirkelig fellesråd i lys av møtet med oss, tar en fot i bakken, sier ordføreren.

Det var et konstruktivt møte hvor vi er enige i at Senja kirkelige fellesråd må bruke den tid som er nødvendig, for å gjennomføre den lovpålagte prosessen.

Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune

Tiltakene vi har blitt enige om er nødvendige, for å ivareta alle parter på en god og verdig måte og ta tilbakemeldingene på alvor, sier Tom-Rune Eliseussen.

Mange har registrert seg som fester

Senja kirkelige fellesråd har i år hatt fokus på å registrere de som er festeansvarlige for graver i Senja kommune, og følge opp de gravene og gravstøttene som ingen ønsker å ta ansvar for.

Gjennom statens lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravplassloven), er Senja kirkelig fellesråd pålagt å registrere gravfester (ansvarlig for grav til slekt) til de rundt 15 000 gravlagte i Senja kommune.

Dette er et pålegg som av ulike årsaker ikke er fulgt opp i de tidligere kommunene i Senja, og nå må gripes tak i.

Opphør av feste av grav er normalt ved 60 år, det vil si «i manns minne». Senja kommune tar ikke festeavgift for gravstedet før det har gått 40 år.

- I prosessen så langt har vi registrert 2 000 av de 6 000 gravene vi mangler fester til, hvor slekt ønsker videreføring som gravfester eller å avslutte festeansvaret, sier Rachel Vangen Hoholm, kirkeverge i Senja kirkelige fellesråd.

Mangel på festeansvarlige til de gjenstående 4 000 gravene i Senja, gjør det vanskelig å vedlikeholde, sikre og følge opp gamle gravstøtter som vi ikke har eiere til, forklarer hun.

Mer informasjon