Lytt til ungdommen

Senjakonferansen ble arrangert i september i fjor, og er ungdommens arena og scene for de viktige svarene som Nord-Norge trenger for å løse framtidens utfordringer.

Senjakonferansen har etablert seg som en naturlig møteplass for skoleelever, næringsliv og offentlig sektor, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Verdi i Nord var overordnet tema for Senjakonferansen 13.-15. september 2022 i Torsken i Senja, med engasjerte arbeidsøkter (workshops) av og med ungdommene fra videregående skoler, sammen med ansvarlig part for den faglige leveransen Ungt Entreprenørskap i Troms og Finnmark, og innlegg og debatt ved representanter fra både næringsliv, universitet, fylke og kommuner.

- Konferansen setter dagsaktuelle temaer på agendaen med innledere som inspirerer og motiverer, noe som bidrar til ringvirkninger lokalt, regionalt og for landsdelen, mener ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Bakgrunn for konferansen

Befolkningen i Arktis er nedadgående. En tredel av unge voksne vurderer å forlate landsdelen.

Det etterlyses fra flere hold, et tettere og bedre samarbeid mellom ungdom og næringsliv på alle nivåer.

SenJAkonferansen ønsker å løfte frem JA, og synliggjøre mulighetene for de som står foran valget for framtiden.

- Hvis du ikke vil lytte til de unge, hvorfor skal de da bli her eller komme hit, spør Ingvild Brox Kielland, prosjektleder for Samfunnsløftet, Sparebank 1 Nord-Norge.

Kunnskap er en nøkkelfaktor

Målet med Senjakonferansen er å skape et ønske og en bevissthet om å bidra til levende, kunnskapsrike og attraktive regioner i nord.

Et ønske om et levende Arktis og et Nord med en sterkere fellesskapsfølelse, og medvirke til et flytende samarbeid med naboer i Barents og med havnaboer vest i Arktis.

Rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Dag Rune Olsen.

Professor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk.

- Kunnskap om eget næringsliv og fremtidens behov er en nøkkelfaktor, som er sterkt avhengig av kontaktflaten mellom næringsliv og ungdom, sier daglig leder for Senja Forum, som arrangerer Senjakonferansen, Line Miriam Haugan.

- Det er viktig at de foreslåtte tiltakene som kommer ut av konferansen, med bakgrunn i ungdommens budskap, gjennomføres, sier Haugan. Fra venstre, her som debattleder i en såkalt "armchairsession" med Ingeborg Vollstad, Senja Ungdomsråd, Ingvild Brox Kielland, Sparebank 1 Nord-Norge og Gard Lehne Borch Michalsen, Heia Nord-Norge.

- All innovasjon og verdiskaping som skaper bolyst og vekst, vil ha ringvirkninger og konsekvenser til lands og til havs, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen.

Og resultatene fra konferansen bidrar til ringvirkninger lokalt, regionalt og for landsdelen, mener han.

Ordførerne i hhv. Senja, Harstad og Tromsø kommuner, Tom-Rune Eliseussen, Kari-Anne Opsal og Gunnar Wilhelmsen, var engasjerte og til stede på Senjakonferansen.

Omgivelsene rundt konferansen er også i en særklasse, denne gangen lokalisert til produksjonslokaler i Torsken, som er ett av mange viktige lokalsamfunn med stor verdiskaping i vår kommune, sier ordføreren i Senja.
Fylkesrådleder Kristina Torgersen, Troms og Finnmark Fylkeskommune, snakker varmt om framtiden i Arktis.

- Jeg er imponert over den jobben som har vært gjort med ungdommene i forkant og underveis i konferansen, poengterer Fredd Wilsgård, Wilsgård Fiskeoppdrett as. Wilsgård er vertskap for konferansen, ved å stille alle sine lokaler i Torsken til disposisjon.

De unges tilstedeværelse og delaktighet gir framtidstro, oppsummerer han.

Målgruppene for konferansen

• 10. klassetrinn i regionen og fylket
  • VGS skoleklasser i Troms og Finnmark
  • Besøksgruppe fra Oslo