Mentorordning for nytilsatte i omsorgstjenesten

Å komme ny til en arbeidsplass kan være overveldende og stressende. Hos oss skal du slippe å stå alene som nytilsatt.

- Vi er godt i gang med prosjektet "Læringsnettverk for mentorprogram", hvor nytilsatte sykepleiere og helsefagarbeidere får en mentor, forteller Sonja Rose Brattli, avdelingsleder, Finnsnes sykehjem.

Prosjektet går fram til november 2024.

Arbeidsgruppa og mentorene i prosjektet er foran fv. og bakover: Renate Leiknes-Nordheim, sykepleier, plan 2, Finnsnes sykehjem, Siv Bjørkli, sykepleier, Behandling og rehabiliteringsavdelingen, Distriktsmedisinsk senter, Sonja Rose Brattli, avdelingsleder, plan 2, Finnsnes sykehjem og Berit Larssen, avdelingsleder hjemmebasert omsorg. Foran fh. og bakover: Kristin Eiddisen, sykepleier, Dialysen, Distriktsmedisinsk senter, Ida Arnøy, sykepleier, Behandling og rehabilitering, Distriktsmedisinsk senter, Karina Rødberg, sykepleier og Tonje Berg Hansen, sykepeleier, Finnsnes bo og aktivitetssenter og Cecilia Jørgensen, helsefagarbeider, plan 3, Finnsnes omsorgssenter. Foto:Senja kommune.

- Vi har ikke hatt en fysisk kick-off med kake og brus, siden vi er i det sunne hjørnet for tiden, smiler hun.

Men vi er ute og informerer på personalmøter, til politikerne og lederne våre om programmet.

Målet er at ordningen implementeres i resten av kommunen i slutten av mentorprogrammet.

Beholde kompetanse

- Arbeidsgiverstrategien vår er at vi skal legge vekt på å rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere hos oss, sier Sonja Rose Brattli.

Senja Kommune har som resten av regionen rekrutteringsutfordringer i helse og omsorg, samtidig med at vi får flere og flere eldre i årene fremover.

Målet er at programmet implementeres i resten av kommunen i slutten av mentorprogrammet.

- Vi dekker et stort geografisk område og har potensial for å øke antall heltidsstillinger, forklarer Brattli.

Kommunen er en av Norges største sjømatkommuner og har et næringsliv i vekst. Dette fører til konkurranse om arbeidskraften i området.

- For å kunne beholde rett kompetanse, ønsker vi å legge til rette for flere heltidsstillinger og kompetanseutvikling, poengterer hun.

Tegning: Sonja Rose Brattli.

Gi best mulig oppfølging

Senja kommune deltar i læringsnettverket som ett av flere grep, for å tiltrekke seg arbeidskraft, rekruttere og beholde helsepersonell.

Mentorprogrammet er et verktøy for å gi nytilsatte nødvendig og riktig opplæring, og kunne gi best mulig oppfølging det første året som ny medarbeider.

- Programmet skal først testes ut i de tjenestene som er med i læringsnettverket, forteller Sonja Rose Brattli.

Fra høyre, Sonja Rose Brattli og Renate Leiknes-Nordheim, som begge jobber i arbeidsgruppen som mentorer. Foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Om prosjektet

• Prosjektgruppa utvikler og innfører et mentorprogram for nytilsatt sykepleiere og helsefagarbeidere.
  • Mentorprogram skal øke rekrutteringen av helsepersonell og føre til lavere turnover.
  • Mentorprogrammet kjennetegnes av mentorkompetanse, lederanerkjennelse, systematikk og forutsigbarhet.
  • Mentorene skal gjennom systematisk opplæring få styrket kompetanse som mentor gjennom kursing.
  • Prosjektgruppa skal utarbeide et systematisk program for oppfølging av nytilsatte.
  • Læringsnettverk for mentorprogram - KS
  • Forbedringsarbeid - Om læringsnettverk - FHI

Hvordan jobbe på et sykehjem i Senja

Hvordan jobbe i hjemmetjenesten i Senja