Nye sykehjemsplasser på Finnsnes sykehjem

Fra januar 2024 åpner Senja kommune 10 nye pasientrom på Finnsnes sykehjem, som gir totalt 90 sykehjemsplasser.

Fv. Sissel Brandser, avdelingsleder for Plan 4, Olaf Lorentsen, beboer og Kathrine Arnesen. virksomhetsleder sykehjem, Senja kommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Den nye bogruppen på Plan 4, vil bestå av pasienter som har vedtak om langtidsopphold, som følge av døgnkontinuerlig behov for pleie- og omsorg.

I den anledning er det lyst ut åtte stillinger til sykepleiere, vernepleiere og helsefagsarbeidere med søknadsfrist 1. oktober.

Senja kommune har for tiden også ute et anbud på møblement og inventar til bogruppen.

Imøtekommer brukerbehov

- Vi ser nå behovet for å åpne denne bogruppen som tidligere ikke har vært tatt i bruk, siden det er for få omsorgsboliger med heldøgns tilgjengelig bemanning. sier Kathrine Arnesen, virksomhetsleder sykehjem, Senja kommune.

Åpningen av bogruppen vil bidra til at vi kan endre på bruken av øvrige sykehjemsavdelinger i kommune, slik at vi bedre kan imøtekomme brukerbehovet, forklarer Arnesen.

- Vi mener at det vil gi oss en bedre og mer helhetlig tjeneste, som igjen kan bidra til at flere kan bo lengre hjemme og redusere antall utskrivningsklare pasienter fra Universitetssykehuset Nord-Norge, sier hun.

Fv. Sissel Brandser, avdelingsleder Finnsnes sykehjem og Kathrine Arnesen, virksomhetsleder sykehjem i Senja kommune. Fotografiet bak er ved fotograf Hebe Kvernmo, ett av flere utsmykkingsgaver til Finnsnes sykehjem.

Sykepleiere i team

- Vi har et ønske om å få til en bogruppe i godt samarbeid mellom de øvrige bogruppene på avdelingen, forteller Sissel Brandser, avdelingsleder for Plan 4.

Den enkelte pasient sitt behov for ansatte med rett kompetanse, er førende for hvordan arbeidsfordelingen mellom medarbeiderne bli- Med denne organiseringen, håper vi på å få bygd et godt samhold mellom de ansatte, fortsetter Brandser.

Vi organiserer sykepleierne i team, hvor de har ansvaret for de sykepleiefaglige oppgavene og er dermed ikke en del av den øvrige grunnbemanningen, forklarer hun.

Ordningen gir bedre rom for samarbeid og gjør at tiden til å utføre oppgavene økes

Det er en faglig spennende og god måte å få utøvd sykepleierfaget på, og det igjen bidrar til en tryggere hverdag for både pasientene og ansatte, poengterer Sissel Brandser.

Sykepleierne på Finnsnes sykehjem sin tilbakemelding er at sykepleiere i team fungerer godt. Fv. Nina Rydningen, sykepleier og fagansvarlig, Kathrine Arnesen, virksomhetsleder sykehjem, Sonja Rose Brattli, avdelingsleder og sykepleier, Martha Andreassen, sykepleier og Inger Elise Nordli, hjelpepleier.

- Tilbakemeldingene fra sykepleierne som jobber i team er bedre tid, mindre arbeidsbelastning og stress, godt samarbeid og økt fokus på faget, forteller Kathrine Arnesen, virksomhetsleder sykehjem, Senja kommune.

Som helsefagarbeider fører sykepleierteamet til at du får større ansvar for de faglige oppgavene i avdelingene.

Helsefagarbeiderne blir med andre ord er et viktig bindeledd mellom sykepleierteamet og pasientene, konstaterer Arnesen.

Helsefagarbeider Hania Alabnes og beboer Olaf Lorentsen, i aktivitet med puslespill.

Sender alarm ved fall

Senja kommune jobber med å bruke velferdsteknologi på flere områder.

- Vi har valgt å montere  trygghetssensoren RoomMate på alle pasientrom, forteller Sissel Brandser.

Trygghetssensoren er en boks som plasseres på veggen i rommet og som ved hjelp av infrarøde dioder og dybdesensorer ser opp til 30 m2 av rommet.

Den lager bildeanalyse og sender alarm til helsepersonellet på vakt, når noe skjer i rommet.

- Det er pasientens behov som bestemmer hvilke alarmer som skal sendes, forklarer Brandser.

Eksempelvis kan den sende alarm ved fall, eller når pasienten går på toalettet eller ut av rommet uten å komme tilbake igjen.

En glad gjeng som representerer ansatte på Plan 2,3 og 4 på Finnsnes sykehjem.

Gir trygghet

- I tillegg har vi montert dørlåskontroll på pasientrom i avdelingen som er tilrettelagt for personer med demenssykdom, sier Sissel Brandser.

Dørlåskontroll fungerer slik at pasienten ved hjelp av et smykke kan gå inn og ut av eget rom, men ikke inn på rom til medpasienter.

Det gir en trygghet for alle pasientene.

- Det er ikke tenkt at anlegget skal erstatte tiden som brukes sammen med pasientene, men heller motsatt ved bidra til at pleierne kan bruke mer av tiden sin sammen med pasientene, påpeker Brandser.

Anlegget ble tatt i bruk like før sommeren og allerede nå erfarer vi at det bidrar til å skape økt trygghet for pasientene våre og ansatte, slår hun fast.

​Fakta

Finnsnes sykehjem er det største sykehjemmet i Senja kommune, i dag med 80 pasientrom fordelt på 8 ulike bogrupper.

Fra januar 2024 økes antall rom til 90.

Sykehjemmet har skjermede enheter for personer med demenssykdom og somatiske avdelinger for langtidsplasser. I tillegg er det avlastningsplasser i både skjermede og somatiske avdelinger.

Personalgruppen består av sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere og assistenter.

Her finner du alle ledige stillinger  - Senja kommune