Ungdomsrådet i Senja kommune i gang

- For meg er det viktig å få frem ungdommenes synspunkter og være med på å skape en endring, sier en engasjert ny leder for ungdomsrådet, Ingeborg Vollstad (17). Jeg skal være en stemme for alle ungdommene og fremme saker som er viktig for oss.

Denne uken hadde ungdomsrådet sitt første møte i det nye året. Rådet er valgt i kommunestyret og representerer alle ungdommene i Senja kommune.

Representantene kommer fra ungdoms- og videregående skoler i kommunen, og  er et bindeledd mellom administrasjonen og kommunestyret.

Fremst, 1. rad fra venstre: Ingeborg Vollstad, leder og Mathias Borch Pettersen, nestleder. 2. rad fra venstre: Ingri Martinsen, Julie Marie Larsen og Dorthea Lygre-Edvardsen. 3. rad fra venstre: Madicken Olufsen, Vilde Karlsen og Kaja Torgersen. 4. rad fra venstre: Elias Veines Jensen, Sander Tøllefsen og Johanne Jakobsen. Bakerst, 5. rad fra venstre: Louis Edvardsen, sekretær for regionalt ungdomsråd i Midt-Troms, Inger-Lise Tøllefsen, sekretær for ungdomsrådet i Senja kommune og Tom-Rune Eliseussen, ordfører. Ikke til stede på bildet: Verona Franzen som var med på teams og Bente Fatima Meyer, Linnea Bønes og Nikolai Richardsen. Alle foto: Senja kommune/Kari H. Slaattelid.

Det politikerne bestemmer påvirker også hvordan du som ung i Senja har det. Fungerer skolehverdagen bra, er helsetilbudet som det bør være for unge eller savner du noe på fritiden din?

- Sammen med politikerne skal vi være med på å skape Senja kommune til en kommune, med attraktive og gode tilbud for alle ungdommer, sier Ingeborg Vollstad engasjert.

For ungdommene er fremtiden og vi må bli sett, hørt og prioritert, slår lederen av ungdomsrådet fast.

Fra venstre, nestleder Mathias Borch Pettersen og leder Ingeborg Vollstad.

- Jeg har valgt å være med i ungdomsrådet, fordi jeg ønsker å engasjere meg i unges rettigheter og muligheter i Senja kommune, forteller Mathias Borch Pettersen, nyvalgt nestleder i ungdomsrådet.

Roser ungdommen for engasjementet

Mathias Borch Pettersen er opptatt av at unge skal trives i kommunen, skal bli hørt og bli tatt med på råd i saker som angår dem.

- Spesielt er jeg opptatt av at ungdom skal ha en plass og møtes på fritiden, som skal være gratis og åpen for alle, fortsetter nestelederen, som takker for vervet og gleder seg til fremme saker som unge i Senja er opptatt av.

- Ungdom fra som ønsker å delta i ungdomsrådet får mulighet til det, uansett hvor i kommunen de bor, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen, og roser ungdommen for engasjementet, deltagelsen i samfunnsdebatten og de spørsmål som tas opp.

Det politikerne bestemmer påvirker også hvordan de unge har det i kommunen vår, poengterer ordføreren.

Ungdomsrådet skal passe på at vi som er politikere også tenker på de unge, når vi bestemmer hva kommunen skal bruke tid og penger på.

Oppgaver for ungdomsrådet

• De skal gi råd til politikerne i saker som betyr noe for unge i kommunen.
  • Ungdomsrådet har som oppgave å snakke ungdommers sak til politikerne og ansatte i kommunen.
  • Hvis kommunen jobber med en sak som har betydning for ungdom, skal ungdomsrådet få uttale seg.

Eksempler på saker ungdomsrådet jobber med

• Kultur- og fritidstilbud
  • Skole
  • Helse