Vant samhandlingspris

Resultatet av innovasjonsprosjektet «Raskere og bedre behandling ved hjerneslag», gir pasientene i Midt-Troms en enda tryggere og sikker hverdag.

Vinnerne av Samhandlingsprisen 2023, her representert ved Kurt Gschib, UNN, Tina Isabell Aas, AMK Finnsnes, Marit Storli, Finnsnes interkommunale legevakt, Linn Hofsøy Steffensen, UNN. Alle foto Senja kommune/UNN.

Får du akutt hjerneslag – det vil si plutselig forstyrrelser i hjernens blodsirkulasjon som gir redusert funksjon – også kalt «hjerneinfarkt» eller «akutt hjernestans», er du avhengig av at helsepersonell kommer raskt i gang med behandling.

Bak samhandlingsprosjektet står Senja kommune ved Finnsnes interkommunale legevakt, Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) representert ved Ambulanseavdelingen, Radiologisk avdeling og Nevrologisk seksjon, Helse Nord IKT og Siemens.

Det handler blant annet om kreativ bruk av teknologi, med fjernstyring av maskiner og videokonferanse for kliniske undersøkelser og beslutningstaking på pasienter med akutt hjerneslag.

På Samhandlingskonferansen i Tromsø i regi av Helsefellesskapet Tromog Ofoten, fikk prosjektpartnerne en velfortjent utmerkelse denne uken, Samhandlingsprisen 2023.

- Det er veldig artig og stimulerende for videre arbeid, sier en glad Linn Hofsøy Steffensen, seksjonsoverlege ved nevrologisk avdeling på UNN i Tromsø. Hun har ledet prosjektet fram til driftssetting i 2023.

Satser på videreutvikling

- Vi hadde aldri klart dette uten positiviteten og pågangsmotet til alle som har bidratt, fastslår Linn Hofsøy Steffensen. Og det stopper ikke her.

Veien videre er å tilby samme løsning på sykehuset i Brønnøysund, med fjernstyring fra Nordlandssykehuset Sandnessjøen, og – ikke minst – videreutvikle løsningen.

Flere sykehus både innenlands og utenlands, har besøkt Distriktsmedisinsk senter Midt-Troms (DMS) på Finnsnes, for å ta løsningen i øyesyn og lære.

- Samhandlingsprisen er så vel fortjent, og arbeidet er viktig for videre samarbeid og samhandling på tvers, sier en fornøyd ordfører i Senja kommune, Geir-Inge Sivertsen.

I samarbeid med UNN, har vi et stort ønske om å legge til rette for enda flere desentraliserte spesialisthelsetjenester ved DMS.

Fv. Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune, Tina Isabell Aas, fagutvikler, AMK Finnsnes, Marit Storli, avd. leder Finnsnes interkommunale legevakt, Linn Hofsøy Steffensen og Kurt Gschib, UNN.

Avhengig av rask behandling

Interkommunal legevakt og ambulansetjenesten i Senja, håndterer rundt 20 000 pasienter i året, hvorav 50 er slagpasienter.

Utfordringene i Helse Nord er store avstander, spredt bebyggelse, med avstand til Tromsø på 2-4 timer og avhengighet av lufttransport, mye vær og samtidighetskonflikter.

- Trombolyse er en effektiv behandling mot akutt hjerneslag. Men vi er avhengige av at det tas CT for å utelukke annen type behandling, forklarer Linn Hofsøy Steffensen.

Og desto fortere helsepersonell får satt i gang trombolyse, desto bedre – de har nemlig bare 4,5 timer på seg.

Løsning: Flytt tilbudet ut til pasienten.

Vinnerne av prisen har med andre ord lyktes i å flytte behandlingen nærmere der pasienten er.

Redder liv

- Ideen kom opprinnelig fra Aslak Hovda Lien, tidligere kommuneoverlege og nå fastlege i Senja, forteller Marit Storli, avdelingsleder ved Finnsnes interkommunale legevakt.

Lill Tove Jakobsen, avdelingsradiograf ved røntgenavdelingen, Distriktsmedisinsk senter, ved siden av CT røntgenmaskinen som er viktig for mange når det trengs. Foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Røntgenavdelingen på DMS har ikke personell 24/7, noe som heller ikke er hensiktsmessig, fortsetter hun. Men på legevakta har vi sykepleiere på, hele døgnet.

Vår jobb i prosjektet har blant annet vært å opparbeide opplæringsprogrammet. Alle sykepleierne hos oss har vært positive, trent på det og holdt det vedlike – all kudos til dem, skryter avdelingslederen.

Og juryen i Helsefellesskapet Tromog Ofoten mener bruken av fjernstyring av maskiner og videokonferanse for kliniske undersøkelser og beslutningstaking, viser en kreativ bruk av teknologi for å løse logistiske utfordringer og behovet for luftambulansereiser.

Ved et godt strukturert samarbeid, har de sikret pasientene et riktig og tidsbesparende forløp, ved god kritisk behandling tidligere og når den er mest effektiv.

Juryen mener den tverrfaglige tilnærmingen viser engasjementet og viljen til å jobbe på tvers av tradisjonelle strukturer, og resultatet muliggjør en effektiv diagnostisering og behandling – selv i områder der spesialisert personell ikke er fysisk tilstede.

Det redder liv.