Vil ta bort dørstokkmila

- Vi ønsker å få opp aktivitetsnivået i Senja og ta bort dørstokkmila, sier Sigrid Semmingsen, fysioterapeut og fagansvarlig i Frisklivssentralen Senja.

Fv. Gine Hovdal, fysioterapeut, Frisklivssentralen Senja, Maria Wala-Kopec, treningsinstruktør Husøy IL, David Engen, Fontenehuset Senja og Sigrid Semmingsen, fysioterapeut og fagansvarlig, Frisklivssentralen Senja. Alle foto: Kari H. Slaattelid. Senja kommune.

Frisklivssentralen er en del av den kommunale helsetjenesten i Senja, og jobber helsefremmende og forebyggende.

I en arealstor kommune som Senja, er det vanskelig å nå fram til alle med fysisk oppmøtetrening.

Så vi ønsker å tilgjengeliggjøre trening for alle, sier Sigrid Semmingsen.

Tilbudet som kan treffe alle

- Vi har søkt og fått tildelt midler fra Troms og Finnmark fylkeskommune, for å kunne starte prosjektet og inkludere alle, gjennom et nytt, digitalt lærings- og mestringstilbud på treningsplattformen Naardic.

Målet er at tilbudet skal treffe alle innbyggerne i Senja, og spesielt de som ikke liker å gå på treningssenter eller eksponere seg for andre, sier Sigrid Semmingsen.

Treningsplattformen drives av helsepersonell og personlige trenere, og tilbyr en rekke gruppetreninger, alt fra yoga, pilates og zumba til styrketrening og intervalltrening.

For å lage deg bruker på treningsplattformen Naardic, klikk her og meld deg på gratis!​​​​​

- Og det beste av alt, Frisklivsentralen dekker kostnaden ved brukertilganger på treningsplattformen til de innbyggerne i Senja kommune som ønsker det.

Med andre ord gratis, smiler hun.

Fv. David Engen, Fontenehuset Senja, fysioterapeutene Gine Hovdal og Sigrid Semmingsen, Frisklivssentralen Senja og Maria Wala-Kopec, treningsinstruktør Husøy IL.

Har stor tro på prosjektet

- Vi har testet treningsplattformen og gjennomfører nå faste treningsøkter i felleskap på Fontenehuset, med Naardic på storskjerm, forteller David Engen, Fontenehuset Senja.

Vi opplever treningen som motiverende. Bare det å komme seg på trening er tungt, legger han til.

- På Fontenehuset jobber vi med å tørre å gjøre det i lag. Mange sliter med ulike former for angst, og vi mener treningsplattformen kan hjelpe til å få treningsgleden. Vi har stor tro på prosjektet, sier Engen.

​Motivasjonsforedraget holdes av treningslege Ole Petter Hjelle, og treningsøkten er i regi av Annema Refsnes.

Treningsplattformen har gode løsninger for å invitere andre venner kostnadsfritt.

Og du avgjør selv om du ikke vil at andre skal se deg i egen stue, ved å slå av kamera slik at kun instruktøren ser deg.

Du har et valg, og det er et godt utgangspunkt for eksponeringsterapi, mener han.

Bidrar til å ta bort dørstokkmila

- Vi har holdt på med oppmøtetrening for de som ønsker det på Husøy to dager i uken, i mange år, sier Maria Wala-Kopec, treningsinstruktør i Husøy IL.

Men gjennom denne treningsplattformen ser vi nå muligheten til å involvere flere, både de som er i alderen 60+ og ønsker å starte å trene på nytt, de som aldri har trent før eller er redd for å starte og de som jobber på Br. Karlsen og har dårlig rygg, smiler Wala-Kopec.

- Du trenger ikke så mye utstyr og kan delta på treningene i sanntid eller når det passer deg, fra veldig lavterskel trening til barseltrening, styrke, kondisjon og yoga, og – ikke minst få tilbakemeldinger fra instruktør, poengterer instruktøren fra Husøy.

Du kan også få deg personlig trener som oppmuntrer og motiverer. Det koster litt ekstra, men er lettere å få tilgang på enn på et treningssenter, sier hun.

Start opp der du bor

- Er det noen som har lyst til å få i gang treningsplattformen i si bygd, skal de bare ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe i gang, supplerer Sigrid Semmingsen.

Vi er veldig glade for å ha med oss ressurspersoner som Maria og David, roser Semmingsen.

Vi har allerede flere ressurspersoner i bygdene i Senja, som er i gang eller skal i gang med å danne treningsgrupper lokalt.

Fysioterapeutene Gine Hovdal og Sigrid Semmmingsen i Frisklivsentralen Senja, inviterer deg til å bli med!

Bli med på kickstart 28. august

For å kickstarte prosjektet, arrangerer vi sammen med Naardic et motivasjonsforedrag i kombinasjon med en kort treningsøkt – bare for innbyggerne i Senja, mandag 28. august kl.18.00.

Etter at du har lagt deg inn som bruker, vil du få tilgang til å delta på kickstarten.

Du kan også bli med videre på treningene og arrangementene i timeplanen framover, om du har lyst.

Kontaktperson

Sigrid Semmingsen, fysioterapeut og fagansvarlig, Frisklivssentralen, mobil 974 83 819.