Arbeider som ekte forskere

Hva er vi redde for, kan vi kjenne forskjell på ulike typer brus og har alle mennesker samme kroppstemperatur?

I løpet av 14 dager har elevene ved Husøy skole undret seg, diskutert seg frem til forskbare hypoteser, vært ute av skolebygget og undersøkt, snakket med eksperter og trukket konklusjoner.

Iver og engasjement har preget timene elevene har brukt.

Fv. Henrik, Emetas, Zuzia, Maksimillian og Marinius, forsket på "Hva er vi redd for?".

Hypoteser, undersøkelser, forsøk og diagrammer er bare noe av det de har lært.

Resultatene ble vist for foreldre og andre interesserte under «Åpen dag» på skolen. 

Fv. Diogo, Johannes, Daniel, Matilde, Gabriella og Tymon, som forsket på "Hvilken smak varer lengst?". Alle foto: Senja kommune.

- Det gøyeste var å få lov å tygge tyggis på skolen, sier Matilde, elev i 2. klasse, Husøy skole.

Underviser ut fra nysgjerrigmetoden

I forbindelse med skolejubileet i høst, hvor Husøy skole ble 75 år, fikk skolen besøk av en tidligere lærer, Ruth Aga. Hun er gründer bak «Hvorfor det?», med eksempler, inspirasjonsvideoer og konkrete undervisningsressurser.

Det resulterte i at hele kollegiet fikk lyst å prøve dette ut, som en fremgangsmåte til tverrfaglig undervisning.

Hvilken tyggissmak varer lengst, hva er vi redde for og kan vi kjenne forskjell på ulike typer brus, er noen av problemstillingene som elevene forsket på.

- Vi liker nysgjerrigpermetoden som undervisningsmetode, sier Solveig Bjerkholt, rektor ved Husøy skole.

Det å undre seg, stille spørsmål vi ikke kan google svar på, få tid til å undersøke og ikke minst bruke egen interesse som utgangspunkt for læring, er motiverende, smiler hun.

Temperaturmåling av Husøyværingene

I slutten av april arrangerte skolen «Åpen dag» med forskerutstilling. Foreldre og andre interesserte kom og hørte på resultatet av de ulike forskningsprosjektene elevene hadde gjennomført.

De eksterne dommerne, June Pettersen fra Ungt entreprenørskap og Stina Uteng, fra Br. Karlsen, syntes oppdraget var spennende og ga gode tilbakemeldinger til alle elevene.

En av gruppene fikk i tillegg en hederspris, for sitt forskningsprosjekt «Har alle samme kroppstemperatur?»

Hedersprisen gikk til Alia, Maria og Inês.

De hadde laget seg tre ulike hypoteser som de sjekket ut, og mange av innbyggerne på øya ble målt temperaturen på – både innendørs og utendørs.

Resultatet de fant diskuterte de med en ekspert, lege Ruth Aga.

Hun fortalte elevene at denne forskningen muligens var ny, og kanskje noe det burde forskes mer på.

Det å undre seg, stille spørsmål vi ikke kan google svar på, få tid til å undersøke og ikke minst bruke egen interesse som utgangspunkt for læring, er motiverende.

Solveig Bjerkholt, rektor, Husøy skole 

– Vi syntes det var kult at de hadde forsket på noe som eksperten sa ikke var forsket på tidligere, poengterer dommer Stina Uteng, Br. Karlsen.

Og gruppen hadde også testet hypotesene sine ut på en grundig måte.

Marcus og Vebjørn forteller om forskningen sin til dommerne.

Lærerne ved Husøy skole har allerede bestemt at de vil benytte samme undervisningsmetode flere ganger.

- Jeg har deltatt med elever i mange år på First Lego League, sier Renate Renland, lærer, Husøy skole. 

Dette er en ganske lik arbeidsmetode og en spennende måte å drive undervisning på, mener hun.

Åste og Linda lurte på om folk kjenner forskjell på sukker og sukrin.

- Vi har lært at det er ikke alltid hypotesene stemmer, selv om vi var ganske sikker på forhånd, sier Åse og Linda, elever på mellomtrinnet ved Husøy skole, samstemt.  

Når vi forsker må vi være veldig nøye og gjøre alle «eksperimentene» likt, for at resultatet skal bli riktig, påpeker de.

Og det har vært gøy å få snakke med så mange folk og gjøre noe annet, enn i de vanlige timene, konstaterer elevene på Husøy skole.

Fv. Edward og Franek foran sin forskerplakat.