Arbeidet med Folkehelseoversikten godt i gang

Kommunen gjennomfører nå en bred involveringsprosess i forarbeidet med Folkehelseoversikten for Senja.

Denne uken deltok representanter fra kultur og oppvekst, helse og omsorg, skole- og familiehelsetjenesten, politi og frivillige organisasjoner, på temamøte om oppvekst og levekårsforhold i kommunen.

Fv. Leder ungdomsteam og sykefraværsoppfølgingsteam NAV, Tony Pedersen, virksomhetsleder Barn- og familietjenesten, Erlend Simonsen, virksomhetsleder kultur og idrett, Cato Simonsen, avdelingsleder/inspektør Finnsnes ungdomsskole, Berit Nymo, miljøarbeider Erlend Archtander og fagarbeider, Gunnar Isak Moen, Senter for læring og integrering, leder Barneverntjenesten, Inger Slettum Olsen, leder Silsand ungdomssenter (Bufetat), Ingalill Strand Coldvin, rektor Nordborg skole, Anette Sørensen Rege, skolefaglig rådgiver, Tim Uteng, rektor Senja videregående skole, Stein-Erik Svendsen, rektor Finnsnes ungdomsskole, Line Grønstrand, Boligkontoret, Yngvar Smetana Svensen, Oppfølgingstjenesten, Gunn Elin Gauthun, Bo og bistand, Mona Johannesen og Helsestasjon og skolehelsetjenesten, Ricke Brandmo. I midten, Botnhamn skole, Birgit Renland Johansen og kommunepsykolog, Lone Rochmann og folkehelsekoordinator, Kim Rist i Senja kommune. Alle foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

- Hensikten med å invitere til temamøtene, er å innhente erfaringsbasert kunnskap fra tjenestene i kommunen, frivillige organisasjoner og politi, sier Kim Rist, folkehelsekoordinator i Senja kommune.

Møtene er tverrfaglige, slik at vi får drøftet utfordringer med et bredt spekter av bakgrunn og kompetanse, legger han til.

Det hjelper oss til å bedre forstå statistikk og datamateriale som vi har innhentet.

Tema som Folkehelseoversikten tar for seg:

• Befolkningssammensetning
  • Oppvekst og levekårsforhold
  • Fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø
  • Skader og ulykker
  • Helserelatert atferd
  • Helsetilstand

Hvordan møte folkehelseutfordringene

I 2023 skal Senja kommune kartlegge helsetilstanden og påvirkningsfaktorer i Senja, jf. Lov om folkehelsearbeid.

Dette er et arbeid som gjennomføres hvert fjerde år, innen nytt kommunestyre konstitueres.

Målet er å avklare hvilke tiltak vi bør prioritere, for å møte folkehelseutfordringene vi har i vår kommune.

Lone Rochmann, kommunepsykolog i Senja kommune

Folkehelseoversikten skal også beskrive folkehelsestatus og si noe om årsak og konsekvens. Nettopp derfor er disse møtene veldig nyttig.

Representanter fra kultur og oppvekst, helse og omsorg, skole- og familiehelsetjenesten, politi og frivillige organisasjoner, invitert til temamøte om oppvekst, levekårsforhold og sosialt miljø i Senja.

På dagsorden er gjennomgang av og diskusjon rundt statistikk knyttet til sosialt miljø, kultur, deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter, skjermbruk, risikomiljøer, rus og kriminalitet.

Arbeidsgruppen som jobber med Folkehelseoversikten for Senja er fv. Lone Rochmann, kommunepsykolog og Kim Rist, folkehelsekoordinator, samt Erlend Simonsen, virksomhetsleder for Barne- og familietjenesten og Wenche Pedersen, virksomhetsleder for Plan og utvikling.

Dette arbeidet skal vi gjennomføre hvert fjerde år for å være godt oppdatert på utviklingen, og er viktig for det langsiktige folkehelsearbeidet i Senja kommune.

Tidlig innsats forebygger

Senja kommune jobber systematisk med å fremme helse, trivsel, sosiale og miljømessige forhold, og for å utjevne sosial ulikhet i helse.

- Vi har som mål gi innbyggerne forutsetninger til å ta gode valg som forebygger sykdom og fremmer helse, sier Lone Rochmann, kommunepsykolog i Senja kommune.

I kommunen bor det 2 938 barn og unge.

Psykisk helse og tidlig innsats er en svært viktig del av det forebyggende folkehelsearbeidet, poengterer hun.

Om folkehelse

Folkehelseloven trådte i kraft i 2012, og har som formål å utjevne helseforskjeller og bidra til en samfunnsutvikling som fremme folkehelse.

• Loven skal også sikre at kommunen setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte, og ivaretar et langsiktig og systematisk folkehelsearbeid.
  • Folkehelse handler befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning.
  • Folkehelsearbeid er samfunnets innsats for å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningens helse og trivsel, forebygger psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, beskytter mot helsetrusler og et arbeid for en jevnere fordeling av faktorer som direkte eller indirekte påvirker helsen vår.