Barn øver på å bli modigere

Siden våren 2020 har Finnsnes barneskole deltatt i Echo-studien. Det er et forskningsprosjekt som kartlegger effekten av et lavterskeltilbud, for barn i 8-12 årsalderen som er mer engstelige og triste enn andre barn.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- I Echo-studien øver barna på å bli modigere, takle stress og tørre å stå i situasjoner som de er engstelige for, forteller Tordis Engli Rydningen.

Hun er spesialist i ped. psyk.rådgivning i PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) Senja. 

Øker livskvalitet og selvfølelse 

Det kan være alt fra å snakke høyt i klassen, få venner, overnatte hos venner eller møte dyr eller situasjoner de er redde for, forklarer Engli Rydningen. 

- Tiltaket som gjennomføres ved Finnsnes barneskole er den opprinnelige versjonen av programmet som vi vet fra tidligere forskning (TIM-studien), sier hun.

Og har vist seg å gi triste og engstelige barn økt livskvalitet og bedre selvfølelse 

- Gjennom Echo-studien lærer barna hvordan de kan håndtere tristhet og engstelse 

Tordis Engli Rydningen, PPT Senja

Pågående nasjonalt samarbeid 

Gruppene blir ledet av Tordis Engli Rydningen og Hege Therese Skogstad, som begge jobber i PPT Senja. 

I tillegg har de med seg skolekontakt, Grethe Simonsen, som er adjunkt og spesialpedagog ved Finnsnes barneskole. 

Fra venstre, Grethe Simonsen,Tordis Engli Rydningen og Hege Skogstad. Foto: Senja kommune. 

- I studien arbeider vi med å styrke barnas selvbilde og hvordan de kan håndtere negative situasjoner, uten å gruble for lenge på de i etterkant, sier Hege Therese Skogstad, ped. psyk. rådgiver PPT Senja. 

Studien er et samarbeid mellom RKBU (Regionalt kunnkapssenter for barn og unge) Nord, RKBU Midt-Norge og RBUP (Regionsenter for barn og unges psykiske helse) Øst og sør. 

I Senja kommune deltar Finnsnes barneskole, som en av over 40 skoler i hele landet. 

Ikke alene med utfordringene 

Gruppelederne forteller at siden oppstart i 2020, har de gjennomført opplegget med 5 grupper. 

De har møtt barn som er åpne om hva som er vanskelig og som har lært seg flere gode strategier for å takle negative situasjoner. 

- Vi har veldig god tro på dette, sier Grethe Simonsen ved Finnsnes barneskole. 

Hun mener at en av grunnene til at det fungere godt, er at elevene møtes i grupper der de erfarer at de ikke er alene med utfordringer. 

Barna møtes i en gruppe på inntil 7 elever, to ganger per uke i til sammen 8 uker. I tillegg er foreldrene involvert gjennom jevnlige foreldremøter. 

Forhindrer angst og depresjon 

Foreldrene lærer de samme strategiene som barna. 

- De lærer teknikker for å redusere stress og alternative tolkninger av ulike situasjoner, forteller Hege Therese Skogstad. 

Og ikke minst lærer foreldrene å støtte barna med å gradvis møte det de frykter eller unngår, poengterer hun. 

- Vi vet at dersom tiltak settes inn i aldersgruppen 8-12 år, vil det bidra til å forhindre at noen av barna utvikler angst og depresjon i senere alder, sier Skogstad. 

Sitat Når det går ut over livskvaliteten, behøver du strategier for å håndtere at følelsene ikke tar overhånd. Grethe Simonsen, skolekontakt Finnsnes Barneskole 

Viktig å få inn i skolen 

Gjennom tiltaket lærer barna at det er normalt å ha følelser, og at det å oppleve noe stress ikke er farlig, sier Grethe Simonsen. 

Å lære barn gode strategier for å forebygge problemer senere, er viktig å få inn i skolen, mener hun. 

Både gruppelederne og skolekontakten ønsker at Senja kommune skal satse videre, slik at tilbudet kan gjennomføres på alle skolene i kommunen, på lik linje med for eksempel Bodø kommune. 

Våren 2022 gjennomføres siste gruppe i Echo-studien. 

Til høsten foreligger resultatet av studien, og de av tiltakene som har best effekt vil tilbys på landsbasis.