Et lavterskeltilbud som brukes av mange

Kafé pluss er et lavterskeltilbud i Senja kommune, og et samarbeid mellom Lenvik menighet og kommunen. Ordføreren og rådmannen i Senja kommune stakk nylig innom, for å ta en prat med besøkende på kafeen, frivillige og ansatte.

- Dere gjøre en uvurderlig jobb i det å vise varme og omtanke for andre mennesker og deres situasjon, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen, om de ansatte og frivillige. Øverst fra venstre: Trond Nilssen, Reidar Strømme, Daniel Svendsen, ordfører Tom-Rune Eliseussen, Kjellrun Skoglund, Erica Walberg, Antonipillai Johnsen Collin og Lill-Janne Bendiksen. Isabell Kvien, Dilani Johnsen Collin og Helen-Marie Henriksen, var ikke tilstede når bildet ble tatt. Foto Kari H. Slaattelid.

Her kan du senke skuldrene

Kafé pluss er en møteplass i 1. etasje i Finnsnes kirke på Finnsnes, som er åpen for alle. På kafeen får alle som kommer, et tilbud om gratis mat og drikke og et sted å være.

- Det er godt å se at tilbudet brukes av mange – også besøkende fra omliggende kommuner, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Kaféen er et kjærkomment tilholdssted for alle, men spesielt for folk som sliter med rusproblemer og psykiske lidelser. Det er et sted med verdighet og respekt, sier ordføreren.

- Her kan du komme akkurat som du er, bare hvile litt, være sammen med andre, få i deg litt mat og drikke, slå av en prat, spille spill og kanskje finne noen nye klær i gjenbrukshjørnet vårt, forteller Lill-Janne Bendiksen, diakon i Lenvik menighet.

Fra høyre, Lill-Janne Bendiksen, diakon i Lenvik menighet og Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Alle mennesker har behov for et sted de kan senke skuldrene, føle seg velkomne og aksepterte. Dette prøver vi å legge til rette for på Kafé Pluss, sier hun.

Har flere aktiviteter

For mange rusavhengige er Kafé Pluss det eneste tilbudet de har. Grunnet rusutfordringer blir de ofte nektet adgang andre steder, påpeker ordføreren.

- Enkelte av de som går på kaféen sliter økonomisk, forteller diakon Lill-Janne Bendiksen. Vi opplever at stadig flere trenger matposer, etter at prisene på matvarer og drivstoff har økt siden krigen startet i Ukraina.

Noen er flinke med musikk og kan gjerne ta med gitaren og by på en melodi i ny og ne, andre strikker eller driver med andre kreative aktiviteter, smiler hun.

- Vi har også en PC med skriver tilgjengelig for kaféens gjester, poengterer Bendiksen. Kafé pluss arrangerer turer, julebord og andre aktiviteter.

Det er også mulig å avtale sjelesorgsamtaler med diakon, hvis ønskelig, legger hun til.

- På vegne av kommunen er jeg er takknemlig, og beundrer de ansatte og frivillige for den jobben de gjøre på Kafé pluss, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Kan du bidra?

Kafeen har ingen faste inntekter og er avhengig av gaveinntekter og frivillighet.

- Før jul setter vi ut vogner på matbutikker, slik at folk som ønsker å dele noe, enkelt kan bidra ved å legge noe i vogna, sier Lill-Janne Bendiksen.

Vi samler inn varene og pakker juleesker med mat og kanskje en julegave eller to, og håper på denne måten å bidra til en litt bedre jul for de som trenger det, legger hun til.

Vi er veldig takknemlig for alle som kan bidra økonomisk og med mat/drikke/utstyr, og/eller som frivillig med tid, hjertevarme og kunnskap.

Lill-Janne Bendiksen, diakon i Lenvik menighet

Har du noe du kan bidra med, ta gjerne kontakt med Lenvik menighet på telefon 77 85 02 00 eller stikk gjerne innom.

Fakta om Kafé pluss

• Kafeen ble til i 2009 som en del av det diakonale arbeidet i Lenvik menighet, og har tilholdssted i kjelleren i Finnsnes kirke.
  • Åpningstider er mandag, onsdag og fredag kl. 1000-1400. Aldersgrense 20 år.
  • Onsdager serveres det middag. Mandag og fredag deles det ut matposer. Kafeen har avtale med flere butikker, der de henter mat som går ut på dato.
  • Det er diakoniarbeider/diakon som er daglig leder. De har en 20% og en 40% stilling, knyttet til kafeen. Kafeen har også flere frivillige.
  • Diakoni er kirkens omsorgstjeneste, nestekjærlighet i praksis, og er både forbyggende og helende.