Familien Collin er fri

29. november i år kom endelig gjennombruddet, Etter 13 år, hvor åtte år av dem var i kirkeasyl i Finnsnes kirke, får familien Collin nå opphold på humanitært grunnlag.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fem ganger har begjæring om omgjøring til Utlendingsnemnda (UNE), blitt avslått av samme nemndleder. Senest i september i år.

Skal vurdere rammeverket

Anthonipillai og Merry Angela Johnsen Collin på frihetsfesten.

Beslutningen om opphold på humanitært grunnlag ble tatt politisk av SV og regjeringspartiene AP og SP, som en del av årets budsjettforhandling.

Det er en engangsordning og omfatter kun én familie i kirkeasyl – familie Collin.

Selv om løsningen for kirkeasylantene er en engangsløsning, legger regjeringen opp til at Justis- og beredskapsdepartementet skal vurdere rammeverket rundt behandling av asylsøknader i Norge.

Det ble uttrykt takknemlighet og glede, mange har bidratt i kampen om rettferdighet alle disse årene. Her er noen av dem, øverst fra venstre, Ivar B. Prestbakkmo, stortingsrepresentant, Olav Øygård, biskop, Svein Arild Berntsen, aktiv i støttegruppa, kunstner og musiker, Diliana Johnsen Collin, Torgeir Knag Fylkesnes, stortingsrepresentant, Ruth Astrid Stellmacher, prest, Lenvik menighet, Anthonipillai og Merry Angela Johnsen Collin og Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune. Alle foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Vi feirer friheten

Etter 13 år – åtte av dem i kirkeasyl – er familien Collin endelig fri. Dette ble markert med fest i Finnsnes kirke 13. desember, med taler, sang, musikk, takknemlighet og glede.

Vokal Senja stilte opp på frihetsfesten.

- Senjasamfunnet har slått ring om familien, vært støttende og vist at de er ønsket her hos oss, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Har bolig klar

Alle kan forstå at dette har vært en vanskelig og uholdbar situasjon for familien.

- Jeg er stolt over å være ordfører i en kommune med rause og hjertevarme medmennesker, som sier ifra nå menneskerettigheter blir satt på prøve, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen.

Det er ekstra gledelig i dag å kunne formidle, at Senja kommune har en bolig klar på Finnsnes for familien nå før jul, sier ordføreren.

Odd Fredriksen framfører Frihetssangen. Den lagde han i 2021, sterk i troen på at familien Collin ville få frihet. Men endelig kunne han og alle som hadde møtt opp i Finnsnes kirke, synge frihetssangen.

Nå venter Senja kommune på de nasjonale myndighetene som skal avklare de siste formalitetene i saken, med instrukser for hvordan dette skal gjennomføres i praksis.

Diliana Johnsen Collin og Ruth Astrid Stellmacher, prest, Lenvik menighet

- Fra kommunens side jobber vi i disse dager for å få en rask avklaring, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Moddi spiller "I Desember", som handler om Dilani og familien hennes som i mange år måtte feire jul i kirkeasyl på Finnsnes.

- Det har vært mange mobiliseringer av Finnsnesværinger og kirkesamfunn over hele landet, for å gi de tre muligheten til å leve og bidra til samfunnet på linje med oss andre, sier Moddi, når han beskriver hva låta handler om.