Godt oppmøte på Finnsnes

På folkemøte 21. mars om ny barneskole på Finnsnes, kom det mye folk. De rundt 65 oppmøtte fikk informasjon om den nye barneskolen for 450 elever, og som forventes å være på plass om 2,5 år. Deltakerne var engasjerte, stilte gode spørsmål og kom med mange relevante innspill. Innspillene tas med videre i prosessen.

- Dette er det største offentlige prosjektet vi skal starte opp med i Senja kommune i år, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen.

Ordføreren og representanter ønsket velkommen og tok utgangspunkt i samfunnsdelen i kommuneplanen, hvor kommunen skal investere for 5-8 milliarder kroner.

- Vi ber om innspill fra dere og tar disse med oss videre i prosessen, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen.

Administrasjonen i Senja kommune var tilstede for å svare på spørsmål og ta imot innspill, fra de som møtte opp. Fra venstre, Sylvia Friedrich, fagansvarlig i planavdelingen og Geir Fredriksen, fagansvarlig for prosjekter i Senja kommune.

Tomtevalg er avklart, og det blir på dagens skoletomt. Den gamle barneskolen rives, og den nye bygges tre etasjer i høyden for å frigjøre uteareal.

Kommunen har også sett på løsninger for skoledrift i anleggsperioden, som vil være over to skoleår.

- Vi må dele klassene opp i to grupper, og bruke de byggene som er ledige, forklarer kommunalsjef for Oppvekst og kultur, Rune Hoholm. Brakkeskoler vil være et dyrere alternativ.

Kommunen gjør klar gamle Silsand ungdomsskole og gamle Finnsnes ungdomsskole, fortsetter han. Vi splitter med småtrinnet på Silsand og de øvrige klassene på Finnsnes.

Dimensjoneres for 450 elever

- Elevene får skyss til og fra skolen, presiserer kommunalsjefen.

Bussing løses med transportøren når vi vet oppstart i forhold til valgt løsning, sier han. Skoletidene må legges til rette for dette, noe som er en krevende prosess.

Skolen dimensjoneres for 450 elever. Kommunestyret har bevilget 201,5 millioner kroner. Men kostnadene med prosjektet slik det framstår i dag, er beregnet til over 400 millioner kroner. Prosjektet inkluderer en aktivitetshall med 9 meters høyde.

Når forprosjektet er gjennomført, vil kommunestyret ta stilling til endelig ramme for igangsetting av bygging av ny barneskole på Finnsnes.

- Skolen blir bygd, fastslår rådmann Hogne Eidissen. Så ønsker vi å få til et fleksibelt, godt bygg med de fasiliteter som en framtidig barneskole bør ha.

Vi har fått flere tilbakemeldinger om at vi bruker mest penger i sentrum, legger Eidissen til. Det har vært omvendt.

En skole for framtida

- Nå skal vi bruke penger på ny barneskole på Finnsnes, og vi skal klare å finne penger til den både på kort og lang sikt, sier rådmannen.

Rundt 65 møtte opp på folkemøtet på Finnsnes, og fikk nyttig informasjon om status, stilte relevante spørsmål og ga gode innspill. Alle foto/video: Kari H. Slaattelid/Senja kommune.

Romprogrammet dimensjoneres for 450 elever, med mål om arealeffektivitet. Det vil si fleksibel romløsning, hvor rom også kan brukes til annet enn skole. Uteareal er en viktig del av planprosessen

Deltakerne på møtet ble orientert om mulighetsstudiet som er gjennomført, hvor to alternative løsninger er skissert.

- Det er to gode forslag som utgjør 600m2, svarer rektor ved Finnsnes barneskole, Espen Hay, på spørsmål om han er fornøyd.

Begge prosjektene har nok klasserom og tilstrekkelig med gruppe- og møterom, fortsetter han. Det har vært en god og nøktern prosess med to gode alternativer.

- Dette er en skole for framtida, slik vi ser det, sier rektoren.

Gode spørsmål og innspill

Forprosjektet vil bestå av nyere kostnadsberegning, grunnundersøkelser, miljøkartlegging av farlig avfall i eksisterende skolebygg og oversikt over mulig gjenbruk. Tidsperiode for bygging er 2,5 år.

- Det blir å gå bra og det blir ny skole, sier rådmann Hogne Eidissen. Men vi må jobbe mer med de to alternativene i mulighetsstudiene.

Samtidig takket både rådmann og ordfører for gode spørsmål og innspill fra de oppmøtte, blant annet i forhold til trafikale forhold, infrastruktur, innhold til romprogram, utfordringer og muligheter.

Det var forståelse for at det er noe tidlig å kunne bekrefte om innspillene ville bli tatt til følge, siden forprosjektet først starter nå.

Men alle de ulike interessentene blir involvert som høringsinstans i prosessen.

Oversikt over spørsmål og innspill (PDF, 147 kB)